Schriftelijke vragen: Politiecapaciteit rond ADO Den Haag

Om de enorme inzet van politie bij voetbalwedstrijden in het ADO Den Haag stadion te verminderen, moet Den Haag zich sterk maken voor deelname aan de proef met een digitale meldplicht voor voetbalhooligans. „In drie steden komt een experiment met een digitale meldplicht: daar moet Den Haag ook bij zitten”, stelt VVD-fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg.

Over dit thema stond Van Basten Batenburg afgelopen donderdag in De Telegraaf. Dat stuk lees je hier terug. De schriftelijke vragen zijn inmiddels ook ingediend. Deze vragen vind je hieronder:

Indieners: Lotte van Basten Batenburg (Haagse VVD)

Datum: 8 oktober 2023

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

Al jaren spant de Haagse VVD zich in om de enorme inzet van politie bij wedstrijden van het betaald voetbal te beperken. Immers, alle agenten die bij het ADO-stadion aan het werk zijn, zijn niet beschikbaar om onze wijken veiliger te houden. De Haagse VVD vindt dat we ons niet kunnen neerleggen bij enorme politiecapaciteit die nodig is bij deze wedstrijden.

Naar aanleiding van de rellen bij de Johan Cruyff Arena heeft het kabinet besloten nog dit jaar in drie steden een proef te doen met digitale meldplicht.

Naar aanleiding hiervan en overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Lotte van Basten Batenburg van de Haagse VVD de volgende vragen:

1. Is de burgemeester het met de Haagse VVD eens dat wedstrijden van het betaald voetbal zo min mogelijk beslag mogen leggen op de beschikbare politiecapaciteit? Op welke manier wordt hieraan gewerkt?

2. Kan het college toelichten hoe het standpunt van de Haagse driehoek dat de aanwezigheid van uitpubliek nauwelijks verschil maakt voor de benodigde politie-inzet bij voetbalwedstrijden zich verhoudt tot het betoog van politiechef Paauw van Amsterdam?

3. Hoeveel mensen hebben op dit moment een stadionverbod voor het ADO-stadion? Hoeveel van deze mensen hebben een stadionverbod gekregen naar aanleiding van de rellen na de wedstrijd ADO-Excelsior op 29 mei 2022?

4. Is de burgemeester bereid om voortaan standaard ook een gebiedsverbod op te leggen aan mensen die een stadionverbod krijgen voor geweld of vernieling voor een ruim gebied rond het stadion? Zo nee, waarom niet?

5. Is de burgemeester het met de Haagse VVD eens dat een digitale meldplicht een belangrijke toegevoegde waarde heeft bij een gebiedsverbod, omdat hiermee met minimale politiecapaciteit kan worden gezorgd dat mensen uit de buurt van het stadion kunnen worden gehouden? En dat hierdoor bovendien die relschoppers effectief bij het stadion vandaan worden gehouden, waardoor bij het stadion minder politie nodig is?

6. Is de burgemeester het met ons eens dat Den Haag bij uitstek in aanmerking zou moeten komen om deel te nemen aan de proef met digitale meldplicht, daar Den Haag een van de grootste tekorten heeft qua politiecapaciteit van het land en met het oog op de historie van rellen en ongeregeldheden bij ADO? Zo nee, waarom niet?

7. Is de burgemeester bereid om bij de minister te pleiten om Den Haag op te nemen in de proef met digitale meldplicht? Zo nee, waarom niet?

Lotte van Basten Batenburg
Haagse VVD