’Haagse proef met digitale meldplicht’

door Tanja Verkaik, Telegraaf

Om de enorme inzet van politie bij voetbalwedstrijden in het ADO Den Haag stadion te verminderen, moet Den Haag zich sterk maken voor deelname aan de proef met een digitale meldplicht voor voetbalhooligans. „In drie steden komt een experiment met een digitale meldplicht: daar moet Den Haag ook bij zitten”, stelt VVD-fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg.

De rellen na de wedstrijd ADO-Excelsior vorig jaar mei zijn een belangrijke reden waarom de VVD wil meedoen aan de digitale meldplicht. „Het liep toen gigantisch uit de hand”, zegt. Van Basten Batenburg. „Mensen die zich supporter noemen, hebben zich schandalig gedragen.” Met de digitale meldplicht moeten hooligans met een gebiedsverbod zich meermaals melden bij de politie via een speciale app, die de locatiegegevens doorgeeft, voor, na en tijdens wedstrijden. „Met die data kan niet gesjoemeld worden. Omdat de politie de handen ook vol heeft aan de A12-demonstraties en met het grootste capaciteitsprobleem kampt van Nederland wil ik dat de burgemeester zich inspant dat Den Haag deel gaat uitmaken van deze proef”, legt de fractievoorzitter uit.

Jaarlijks wordt er 10.000 uur aan politie-mankracht gereserveerd voor toezicht bij wedstrijden in het Haagse voetbalstadion. „Dat is enorm veel; daar moeten we iets aan doen. Natuurlijk is de veiligheid in- en rondom het stadion het belangrijkste, maar dat moet echt met minder politiecapaciteit kunnen. Een proef als de digitale meldplicht is een van de middelen.”

Het idee voor het experiment werd vorige week naar buiten gebracht door de KNVB, het ministerie van Justitie en meerdere gemeenten. Aanleiding waren de rellen bij de Johan Cruyff ArenA eind september tijdens de wedstrijd ADO-Feyenoord die moest worden stilgelegd. Ajax-supporters drongen met geweld het stadion binnen en agenten werden met straatstenen bekogeld.

„De proef is ontzettend goed nieuws”, vindt Van Basten Batenburg. „Nu is het zaak dat wij ook meedoen hieraan. Daar kan de burgemeester Jan van Zanen voor lobbyen.”

De VVD-fractievoorzitter stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur en roept tijdens de hervatting van het veiligheidsdebat volgende week de burgemeester op hier werk van te maken.

Ook ziet de VVD graag dat supporters die een stadionverbod aan hun broek krijgen voor geweld en vernieling voortaan ook standaard een gebiedsverbod opgelegd krijgen. „Daarnaast kan, mits de proef slaagt, ook worden gekeken naar het gebruik van de digitale meldplicht voor relschoppers tijdens de jaarwisseling”, besluit Van Basten Batenburg.