Reclames voor drank, gokken, vliegen en slurpauto in de ban? ‘Zijn negatief voor klimaat en gezondheid’

Reclames voor drank, gokken, vliegen en slurpauto in de ban? ‘Zijn negatief voor klimaat en gezondheid’

Online pokeren, goedkope vliegtickets naar all in-resorts aan de Spaanse kust of een gedistingeerd whiskymerk. Steeds meer reclames liggen onder vuur in Den Haag. Is straks alleen het aanprijzen van tofu, bloemkool en het openbaar vervoer nog toegestaan?

De BN’ers die allerhande online gokwebsites aanprijzen zijn niet uit de bushokjes en van de reclameborden te slaan. Dat moet als het aan de ChristenUnie-SGP ligt maar eens over zijn. Ook de enorme trap van de Spuimarkt was de partij een doorn in het oog, toen daarop een metersgrote fruitautomaat werd afgebeeld.

Het is de nieuwste roep om een reclameverbod in Den Haag. Eerder kwam Adeel Mahmood, toen nog namens Nida, met het voorstel om alcoholreclames in de stad te verbieden en Robert Barker van de Partij voor de Dieren wil juist ‘fossiele reclames’ uit het zicht houden.

Betutteling

VVD-raadslid en horeca-ondernemer Alexander Roep wordt er allerminst enthousiast van. ,,Reclames voor bier, fossiele brandstof of eten dat niet bepaald vegan is. Daar gaan mensen toch zelf over. Wij bij de VVD zijn niet zo van de betutteling. Ik weet niet eens of we hier als gemeente wel over gaan, volgens mij zijn reclameregels landelijk vastgelegd. ”

Ook het stadsbestuur ziet de verboden nog niet zitten. Van gokreclames is nog niet duidelijk genoeg wat het effect is op online gokgedrag, stelt de gemeente. Ook vindt ze nog niet genoeg onderbouwd dat benzine slecht is voor de gezondheid en leefomgeving en dat reclame ervoor zorgt dat fossiele brandstoffen gekocht worden.

Klimaatcrisis

Onbegrijpelijk vindt Barker. ,,We zitten nu in een klimaatcrisis en wat ons betreft gaan we niet een jaar wachten. Reclame voor vliegtickets of auto’s stimuleert de aanschaf. Die bedrijven adverteren niet uit een soort liefdadigheid.” Ook voor de voorstellen om alcohol- en gokreclames te verbieden kan hij wel begrip opbrengen. ,,We zien daarvan de negatieve gevolgen, dan is het gek advertenties daarvoor wel toe te staan.”

Een eerder voorstel om foute reclames in bus- en tramhaltes te verbieden, haalde vorig jaar een meerderheid in de gemeenteraad. Toch wil de gemeente de verbodsoproepen niet direct overnemen. Dit jaar wordt het bestaande reclamebeleid eerst geëvalueerd. Volgend jaar moet er een nieuw reclamebeleid zijn, waarin nieuwe regels kunnen worden opgenomen.

 

Deel dit op social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin