Nieuwe gezichten in Haagse raad

DEN HAAG De nieuwe gemeenteraad van Den Haag wordt woensdag geïnstalleerd. Van de 45 raadsleden zijn er 23 nieuwe gezichten, waaronder een aantal wethouders dat nu telt als nieuw raadslid. Twee compleet nieuwe gezichten zijn VVD’er Lotte van Basten Batenburg en Andrew van Esch (D66) ,die niet kunnen wachten om aan de slag te gaan. „Maar het liefst meer in de stad en minder op het stadhuis”, zegt Van Basten Batenburg. „Ik wil echt het verschil maken, of het nou gaat om scheve stoeptegels of hele gebieden die worden geteisterd door overlast.”

Beide raadsleden hebben op hun eigen manier hun sporen verdiend in Den Haag. „Ik weet hoe de hazen lopen”, zegt Van Esch, die een stichting runt die nieuwkomers helpt bij het vinden van een baan, directeur is van internationale The Hague Network en Dæsch Creative Concepts runt. Van Esch gaat zich straks onder meer gaat storten op cultuur en werk en inkomen (sociale zaken). „Ik wil de wijken intrekken en vooral luisteren, dan denken en dan pas doen. De afgelopen jaren waren zeer onrustig in de Haagse politiek. Dat heeft het vertrouwen van de burger geen goed gedaan.” Hij wil met name de armere wijken niet vergeten. „Het mooie aan de lokale politiek is dat het tastbaar is, praktisch. Dat spreekt mij erg aan.”

Van Basten Batenburg was jarenlang bestuursadviseur van wethouder Boudewijn Revis op het stadhuis en van diverse ministers. Momenteel is zij werkzaam op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. „Ik heb gezien wat er nodig is om daadwerkelijk iets te veranderen in de stad, maar nu ben ik zelf verantwoordelijk over welke afslag wordt genomen”, zegt Van Basten Batenburg, die lang dacht dat ze niet in de politiek wilde. „Maar toen ik weg was uit het stadhuis, besefte ik dat ik het miste.”

De 37-jarige inwoner van het Statenkwartier is ’overweldigd’ door het grote aantal voorkeursstemmen van 2958. Iets meer dan huidig wethouder Kavita Parbhudayal. In campagnetijd was ze nog onderwerp van gesprek door een foto op sociale media in Ajax-shirt. „Het hoort erbij. Als raadslid lig je nou eenmaal onder een vergrootglas, maar ik ben al heel lang Ajacied, dat zet je niet uit”, zegt de Haagse, die best kon lachen om de commotie. Als raadslid gaat zij zich focussen op veiligheid, cultuur en ruimtelijke ontwikkeling in het Central Innovation District en het centrum en het dossier raamprostitutie. Woensdagavond wordt de nieuwe raad geïnstalleerd.