Haagse VVD: “Ze pakken problemen niet aan, maar doen aan symptoombestrijding.”

Het nieuwe coalitieakkoord is maandag 2 oktober gepresenteerd. “Niet aanpakken, maar doorschuiven.”, zo vat fractievoorzitter van de Haagse VVD Lotte van Basten Batenburg het coalitieakkoord samen. “Ze pakken problemen niet aan, maar doen aan symptoombestrijding.”

De Haagse liberalen vrezen een enorme toename van overlast en onveiligheid. “De coalitie strooit met geld, maar veiligheid komt er zacht gezegd bekaaid vanaf. Terwijl we te maken hebben met een uitbarsting van messengeweld, schietincidenten, drugscriminaliteit, deurbommen en geweld en overlast door verwarde mensen. Maar deze coalitie steekt de kop in het zand en stort juist extra overlast en onveiligheid over de stad uit.”

Financiën
De liberalen vinden het goed dat de lasten voor Hagenaars niet worden verhoogd en dat de hondenbelasting wordt afgeschaft. Maar dit stemt de VVD ook zeer bezorgd. Want tegelijkertijd zet de nieuwe coalitie een enorme zak geld neer voor nieuwe plannen. Van Basten Batenburg: “Gratis bestaat niet. Dit college schuift de rekening door. Onverantwoord.”

De kas van de gemeente is zo goed als leeg, zo vertelde de wethouder financiën voor de zomer nog gewichtig. Ze kondigde aan dat de gemeente over twee jaar een enorm tekort heeft. De Haagse begroting werd door Piet-Hein Donner eerder een gatenkaas genoemd. “Deze coalitie verorbert gulzig de kaas en laat alleen gaten achter.”, constateert Van Basten Batenburg.

Het vorige linkse college leidde tot het failliet van onze stad. Daarna moest jaren puin worden geruimd om dat op te lossen. Maar de Haagse VVD toont zich strijdvaardig om het tij te keren: ”Wij gaan er alles aan doen om te voorkomen dat dat nu weer gebeurt.”

Gure economische tijden
Met ondernemers en economie heeft het linkse college weinig op: er komt een opknapbeurt van een enkele winkelstraat, maar er wordt geen cent geïnvesteerd in het verdienvermogen van de stad. De VVD noemt het zorgelijk. “Je moet verdienen om te kunnen verdelen.” Het lijken gure economische tijden te worden. “Van de grootgrutter tot de kleine familiebedrijfjes, onze ondernemers krijgen het moeilijk.”, vreest Van Basten Batenburg.

Zo overvalt het college Haagse ondernemers door een milieuzone in te voeren vanaf de Laan van Meerdervoort naar de Kust. De VVD noemt het een onbehoorlijke beslissing. “Dit college negeert de landelijke afspraak om mensen hierover ruim van tevoren te informeren. Ze knijpen ondernemers hiermee de keel af, van groot tot klein.” Veel bedrijven worstelen nog met coronaschulden en moeten nu halsoverkop elektrisch gaan rijden, terwijl de elektrische busjes en vrachtwagens peperduur zijn, als ze überhaupt zijn te krijgen. Bovendien zijn er onvoldoende laadpalen beschikbaar. “Ze kiezen voor symboolpolitiek, over de rug van de hardwerkende ondernemers in onze winkelstraten.”

Slot
Verschillende verkenners noemden een drie-partijen coalitie de meest voor de hand liggende coalitie genoemd op basis van de verkiezingsuitslag, maar dit werd weer geblokkeerd door D66. Die partij heeft zich verbonden aan een akkoord met GroenLinks en de PvdA, en het CDA, PvdD en DENK. De Haagse VVD gaat strijdvaardig de oppositie in en wenst ze veel succes. “We rekenen erop dat ze hun grote woorden over transparantie, informatievoorziening en de open samenwerking met de oppositie gestand zullen doen.”