Terug naar nieuwsoverzicht

Haagse VVD luidt noodklok: Ondernemers verstrikt in een bureaucratische rompslomp

Den Haag, 26-07-2023 – De Haagse VVD trekt aan de bel over de verstikkende bureaucratie waarmee ondernemers in onze stad geconfronteerd worden bij de aanvraag van nadeelcompensatie bij wegwerkzaamheden. Een schrijnend voorbeeld hiervan is een horecaondernemer in het Zeeheldenkwartier, die verstrikt is geraakt in een gemeentelijk spinnenweb van computersystemen, webformulieren en procedures bij het aanvragen van de nadeelcompensatieregeling. De regeling die hij wilde aanvragen, bedoeld om ondernemers te ondersteunen tijdens werkzaamheden, blijkt in de praktijk een bureaucratisch doolhof waarin deze ondernemer al 3,5 maand vastzit, met een dreigend faillissement als uitkomst. Raadslid Roep van de VVD: “Terwijl een ondernemer in nood vecht voor zijn bestaan, lijkt er niemand binnen de gemeente in staat om gepaste hulp te bieden”.

De Haagse VVD heeft zich de afgelopen tijd ingezet voor een toegankelijkere nadeelcompensatieregeling. Hoewel het college beterschap beloofde, blijkt de realiteit anders. Raadslid Alexander Roep benadrukt het belang van snelle actie en oprechte betrokkenheid: “Ondernemers mogen niet ten onder gaan in het gemeentelijke moeras van bureaucratie. Het is positief dat er ondersteuning is beloofd, maar nu moet de gemeente daadwerkelijk handelen en voorkomen dat ondernemers verdrinken in bureaucratische processen. Een stad waar ondernemerschap gestimuleerd wordt en waar ondernemers gehoord worden, dat is waar we voor staan.”

De Haagse VVD dringt er bij de verantwoordelijke instanties op aan om doortastend op te treden en ondernemers snel en efficiënt te ondersteunen. Roep benadrukt: “Het college moet zijn beloften nakomen en ondernemers helpen met de nadeelcompensatie.” Voor deze horecaondernemer moet er wat de VVD betreft vóór 1 augustus duidelijkheid komen. Het mag niet gebeuren dat iemand meer dan 3,5 maand bezig is met het aanvragen van de nadeelcompensatie. Snel duidelijkheid is volgens de liberalen cruciaal, zeker voor onze Haagse ondernemers, zodat zij zich kunnen concentreren op hun bedrijf en kunnen bijdragen aan een welvarend en bruisend Den Haag.

Reactie raadslid Alexander Roep:
“Tijdens eerdere debatten heb ik telkens doorgevraagd over de vastgestelde termijn van 8 tot 16 weken voor deze regeling. Begin maart hebben 14 ondernemers een aanvraag gedaan, inmiddels zijn dat er 20. Niemand, ik herhaal niemand is geholpen tot op de dag van vandaag. Ik blijf mij inzetten voor een Den Haag waar ondernemers zich kunnen concentreren op hun bedrijf, in plaats van verstrikt te raken in een bureaucratische rompslomp met de gemeente.

 

Deel dit op social media