Geef de Stad van Vrede en Recht een Vredesbeeld

De Haagse VVD wil dat Den Haag een Vredesbeeld krijgt ter viering van haar 125e verjaardag als Stad van Vrede en Recht. VVD-fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg heeft daarvoor een initiatiefvoorstel gepresenteerd, getiteld: ‘een Vredesbeeld voor Den Haag.”. Van Basten Batenburg: “New York heeft het Vrijheidsbeeld, wij willen het Vredesbeeld. Een mooi en groots beeld, dat symbool staat voor onze geschiedenis als stad van Vrede en Recht. Een beeld dat trots inboezemt bij alle Hagenaars.”

Op 29 juli is het 125 jaar geleden dat de verdragen, als uitkomst van de eerste Haagse Vredesconferentie, werden ondertekend. In 1907 vond vervolgens de tweede Haagse Vredesconferentie plaatsvinden. Van Basten Batenburg: “We zijn nu 125 jaar verder en Den Haag staat internationaal op de kaart als de thuisbasis van het internationaal recht. Het is hoog tijd dat Den Haag het Vredesbeeld krijgt om dat te onderstrepen. Het grootse en belangrijke beeld zou een kroon op onze titel als Internationale Stad van Vrede en Recht moeten worden”.

De liberalen willen niet zomaar een beeld. Ze willen een groots beeld, dat mensen aanspreekt. Het Vrijheidsbeeld dient als voorbeeld. Door een wedstrijd uit te schrijven voor kunstenaars, met duidelijke uitgangspunten die worden opgesteld samen met belangrijke internationale organisaties en ambassades, kunnen kunstenaars van naam meedingen naar de eer om dit symbool voor Vrede en Recht te maken. Uiteindelijk moeten drie ontwerpen die door een jury zijn geselecteerd aan de stad worden voorgelegd om een keuze te maken.

Voor de kosten wil de Haagse VVD niet zomaar kijken naar de gemeentebegroting: “Het zou mooi zijn als de internationale organisaties en ambassades bijdragen aan het Vredesbeeld. Dit moet een beeld zijn van de hele stad, juist ook van de internationale gemeenschap. Samen de rekening delen past daarbij,” aldus Van Basten Batenburg.