Afvalprobleem in Den Haag als verkiezingsthema: #wieruimtop?

Troep wordt op en rond afvalcontainers gegooid

Troep wordt op en rond afvalcontainers gegooid© ANP
DEN HAAG – De gemoederen over rotzooi op straat zijn in Den Haag de afgelopen jaren flink opgelopen. Op sommige momenten liggen straten vol met smerigheid en de klachten van bewoners zijn niet van de lucht. Haagse kiezers noemen afval bijna twee keer zo vaak als belangrijk verkiezingsthema dan vier jaar geleden, bleek begin deze maand uit onderzoek. En zo speelt het afvalprobleem een prominente rol in de Haagse verkiezingscampagne.
De groengele karavaan van Hart voor Den Haag/Groep de Mos is in de ochtend neergestreken in de Oudemansstraat in Laak. Naast de groengele stadsbus en de groengele limousine is er voor een paar uur nog een voertuig geregeld: een echte vuilniswagen. Hij is geleend. ‘Hoe wij aan deze vuilniswagen zijn gekomen? Wij hebben een groot netwerk en iemand uit dat netwerk heeft de wagen voor een ochtendje aan ons uitgeleend’, zegt voorman Richard de Mos.

Richard de Mos van Hart voor Den Haag achterop een vuilniswagen

Richard de Mos van Hart voor Den Haag achterop een vuilniswagen© Hart voor Den Haag
De Mos is in Laak om het afvalprobleem aan te kaarten, want volgens hem glijden sommige wijken door overbewoning en het vuil op straat af naar ‘getto-niveau’. Daarom wil hij onder andere meer ondergrondse afvalcontainers, het verdrievoudigen van de boetes, meer undercover-handhavers en extra mobiele camera’s.

#wieruimtop op Twitter

Hart voor Den Haag is niet de enige politieke partij die zegt het afvalprobleem te willen oplossen. Eigenlijk alle partijen in de Haagse gemeenteraad, van links tot rechts, hebben het onderwerp hoog op hun prioriteitenlijstje staan. De Haagse Stadspartij lanceerde daarom een paar jaar geleden de hashtag #wieruimtop op Twitter, die nog altijd door veel politici gebruikt wordt om te wijzen op vuil op straat.
Afval is dan ook een toegenomen ergernis van veel Hagenaars, bewijzen de cijfers. Het onderzoeksbureau I&O Research peilde begin van dit jaar onder Haagse kiezers welke onderwerpen zij deze gemeenteraadsverkiezingen het belangrijkst vinden. Alhoewel ‘betaalbaar wonen’ het meest werd genoemd, groeide het thema ‘afvalinzameling en zwerfafval’ flink. Veertien procent van de Haagse kiezers vindt dit onderwerp belangrijk, terwijl dat vier jaar geleden nog door acht procent van de kiezers werd genoemd.

VVD wil zerotolerancebeleid

Het thema leeft dus in de stad en dat is te merken in deze verkiezingscampagne. Net als Hart voor Den Haag rijdt ook de VVD de stad door om straten op te ruimen. De liberalen hebben geen vuilniswagen, maar een witte bestelbus met daarop oranje VVD-posters.

De VVD Den Haag voert campagne in het Statenkwartier

De VVD Den Haag voert campagne in het Statenkwartier© Omroep West
De partij schrijft in het verkiezingsprogramma dat er met een zerotolerancebeleid een einde moet komen aan afval op straat. ‘Er moet meer gerichte handhaving komen om afvalhufters aan te pakken’, aldus lijsttrekker Anne Mulder. Ook moeten er taakstraffen opgelegd kunnen worden en zouden er meer ondergrondse afvalcontainers moeten komen.

Meldingssysteem verbeterd

CDA-lijsttrekker Hilbert Bredemeijer was de afgelopen jaren als wethouder verantwoordelijk voor het afval op straat. Er is volgens hem al veel in gang gezet om het probleem op te lossen. ‘We zijn druk bezig geweest om het meldingssysteem te verbeteren zodat afval sneller opgeruimd kan worden’, zegt hij. ‘Daarnaast hebben we de boetes verhoogd en zijn er camera’s op hotspots geplaatst. Ook zijn we op zondag afval gaan ophalen. Het zijn allemaal zaken die geld kosten, maar ik vind dat we alles uit de kast moeten halen om mensen een schone wijk te geven.’