Haagse VVD op campagne: vuilnisman voor een dag

De campagnekaravaan van de VVD maakt zichzelf nuttig door zwerfvuil op te ruimen. “We zijn niet te beroerd, kom, we gaan naar Laak!”

Als VVD’ers Rutger de Ridder (29) en Lars Benthin (28) met hun gelegenheidsvuilniswagen door de Aarnout Drostlaan in Laak rijden, komt er plotseling een voetganger uit een zijstraat. De man draagt een zwart windjack en heeft in beide handen een volle vuilniszak. “Ik hoop maar dat hij naar een vuilcontainer loopt,” zegt Benthin terwijl hij de wandelaar nauwgezet volgt. Daar is de man inderdaad naar op weg; een eindje verderop staan twee ondergrondse afvalbakken. “Kijk eens aan,” zegt Benthin met een glimlach. “Dat ziet er goed uit.”

De Haagse VVD is op de laatste woensdag van februari bezig met een grootschalige opruimactie in Laak. Een tiental vrijwilligers van de partij in neonoranje hesjes heeft vier bestelbussen gehuurd. Die dienen deze middag als vuilniswagen en zijn beplakt met campagneposters van de partij, waarop teksten staan als ‘samen houden we de stad schoon’ en ‘meld afval via onze socials’.

Dat laatste deden bewoners van Laak, vertelt De Ridder, nummer 8 op lijst van de Haagse VVD. “Een paar weken geleden haalden we afval op in het Statenkwartier en Scheveningen. Toen werden we via Twitter benaderd door de mensen hier, die zeiden: ‘Kom eens in Laak kijken, daar is het veel erger.’ Toen dachten wij: we zijn niet te beroerd, kom, we gaan naar Laak!”

Verkiezingsposters Haagse VVD

De operatie start op het Lorentzplein, waar chauffeur De Ridder moet wachten voor een rood verkeerslicht. Door de voorruit van de bus is een groot bord met verkiezingsposters zichtbaar, 21 in totaal. Die van de Haagse VVD is sober: een oranje achtergrond met de tekst ‘Kies VVD’ in witte, blauw omlijnde letters. De ingetogen stijl contrasteert met de drukke affiches eromheen, waar veel meer op staat. Bijvoorbeeld een lap tekst of een foto van de partijleider.

Als ik nu in mijn achteruitkijkspiegel kijk, kan ik Richard de Mos herkennen en D66 ook nog net.

Rutger de Ridder

Het licht blijft voorlopig op rood staan, dus De Ridder heeft tijd om de posters rustig van commentaar te voorzien. “Nou kijk,” zegt hij, “het gaat er uiteindelijk om dat we laten zien dat de VVD meedoet. Neem bijvoorbeeld die van het CDA: die hebben gekozen voor een hele grote foto van lijsttrekker Hilbert Bredemeijer. Wij weten misschien wel wie dat is, maar de rest van de stad… ik denk het niet.” Als het stoplicht op groen springt, is De Ridder nog niet klaar met zijn verhaal. “Als ik nu in mijn achteruitkijkspiegel kijk, kan ik Richard [de Mos, red.] herkennen en D66 ook nog net. De PvdA wordt al wat moeilijker, laat staan al die andere partijen. De eenvoud van de VVD doet het hem gewoon.”

Groenbedrijf

Heel veel afval ligt er niet aan het begin van de middag. De Ridder vist een aquarium met een laag water van de stoep, Benthin stapt zo nu en dan uit om een vuilniszak achterin te gooien. De twee maken contact met mensen op straat, die enthousiast groeten. Als de bus op een gegeven moment een groep werklui van het Groenbedrijf (Stadsbeheer) voorbijrijdt, toetert De Ridder enthousiast. Hoe de mannen reageren, kan alleen De Ridder zien. “Die denken vast: oh ja, dat is de VVD. Daar moet ik straks op stemmen.”

De hele opruimploeg heeft aan het einde van de middag een enorme hoeveelheid afval opgehaald. Als dat bij de vuilstort is afgeleverd, laat De Ridder via WhatsApp weten dat de actie een succes was. ‘Vier bussen vol!’ Op de bijgevoegde foto’s is onder andere een grote koelkast met vriescompartiment te zien, net als een tuinstoel en een volle prullenbak. Maar wat de gekste vondst was? ‘Ik vond de hele badkuip wel echt de meest bijzondere,’ appt De Ridder. ‘Echt bizar.’

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart gaat redacteur Tijmen van den Born mee op campagne. Op de website doet hij verslag van zijn belevenissen.

Bron:Den Haag Centraal