AD Haagsche Courant: Druk op organisatie om Parkpop in Zuiderpark te houden en niet op Malieveld

Haagse partijen blijven volop druk zetten op de organisatie van Parkpop om het gratis festival volgend jaar in het vertrouwde Zuiderpark te houden. Onder meer de fracties van PvdA en HSP willen dat het stadsbestuur de organisatoren van het gesubsidieerde evenement aan eerdere afspraken houdt.

Zo zou de meerjarensubsidie van Parkpop (350.000 euro per editie) die uit 2018 stamt, uitgaan van de locatie Zuiderpark als festivalterrein. In de tussentijd hebben de organisatoren Duco Productions en Mojo laten weten dat het grootste festival van Den Haag naar het Malieveld verhuist, omdat die plek veel beter bereikbaar is voor het publiek. De Haagse politiek vreest dat Parkpop daar een meer commerciële en veel minder Haagse koers gaat varen.

In juni liet de Haagse gemeenteraad al weten dat ze het festival onlosmakelijk verbonden vond aan het Zuiderpark. De politiek stuurde wethouder Saskia Bruines toen op pad om eens indringend met de organisatie van Parkpop te praten. ,,Zij zou er alles aan doen om het festival voor het Zuiderpark te behouden. Maar het bleef bij één gesprekje, een nogal knullige afdoening van de wens van de raad”, zegt Peter Bos van de Haagse Stadspartij.

Vandaar dat de stadspartij met de PvdA nu met een pittiger motie komt. Parkpop kan komend jaar met de gemeentesubsidie van 350.000 euro prima gehouden worden in het Zuiderpark. Maar kiest de organisatie toch voor het Malieveld als festivalterrein, dan maakt dat de weg vrij om het subsidiegeld te gebruiken voor een nieuw festival in het Zuiderpark, luidt de kraakheldere boodschap.

Noodzakelijk

De SP is het daar helemaal mee eens. Ook de Partij voor de Dieren wil dat de wethouder Parkpop aan de afspraak houdt om in het Zuiderpark te blijven, al vreest voorman Robert Barker dat er straks twee festivals komen. ,,Daar zouden we niet blij mee zijn.”

“We hebben behoefte aan een stap voorwaarts. Dat is nodig om het in de toekomst overeind te houden.”

De organisatie van het Haagse festival wil inhoudelijk niet reageren op de zware druk uit de politiek. Wel zei Guus Dutrieux van Ducos Productions afgelopen juni dat de verhuizing van Parkpop naar het Malieveld financieel noodzakelijk is. ,,Het festival is nu niet echt gezond. We hebben behoefte aan een stap voorwaarts. Dat is nodig om het in de toekomst overeind te houden.”

Of het als motie vermomde drukmiddel op Parkpop voldoende steun krijgt moet nog blijken. Veel partijen laten nog niet het achterste van hun tong zien. Coalitiepartij CDA reageert nog niet op het politieke plan, de VVD maakt een voorbehoud.

Wel zijn de liberalen tegen de verhuizing van het festival. ,,Parkpop zonder het Zuiderpark, is geen Parkpop”, zegt Judith Oudshoorn. ,,Het is een echt Haags icoon, laagdrempelig, omdat je er geen kaartje voor hoeft te kopen voor een geeltje. Dat maakt het charmant.” Als de organisatie ervoor kiest om toch definitief naar het Malieveld te verkassen, is dat wat Oudshoorn betreft niet meer Parkpop. ,,Dan schaf je het af en wordt het een totaal ander festival. Dat is wat ons betreft geen optie.”

‘Knettergek’

Of daarom ook de subsidie afgenomen moet worden van de publiekstrekker, kan ze nog niet zeggen. GroenLinks en D66 zijn zeker niet voor. ,,Parkpop is een van de grootste gratis festivals van Europa, maar kan nog niet op eigen benen staan”, zegt raadslid Birgül Özmen van D66. ,,En zonder subsidie hebben we geen Parkpop. Dat moeten we Den Haag niet aandoen.”

Hart voor Den Haag is kort maar krachtig in haar commentaar: ,,De PvdA wil weer een traditie om zeep helpen. Ditmaal moet Parkpop eraan geloven. Ze zijn knettergek!”