Terug naar nieuwsoverzicht

AD Haagsche Courant: kleine ondernemers bijna nergens zo ontevreden over dienstverlening als in Den Haag

Veel Haagse mkb-ondernemers zijn erg ontevreden over de dienstverlening van de gemeente Den Haag, blijkt uit onderzoek. In de afgelopen jaren was dat niet veel anders. Maar de score is nu zó slecht dat politici in de gemeenteraad zich grote zorgen maken. Den Haag bungelt op de ranglijst helemaal ergens onderaan. ,,We schrokken ons rot toen we die uitslag zagen.’’

Mkb-ondernemers die zich binnenkort in Den Haag willen vestigen, zullen zich flink achter de oren hebben gekrabd na het zien van de resultaten van de laatste verkiezing van de mkb-vriendelijkste gemeente. In dit onderzoek, dat eens in de twee jaar wordt uitgevoerd in opdracht van MKB Nederland, wordt gekeken waar ondernemers de beste dienstverlening krijgen.

Kapot

Den Haag eindigde op plek 316 van de in totaal 351 gemeenten. Bij het vorige onderzoek eindigde het op plek 206 en twee jaar daarvoor op plek 145. Ook als naar de resultaten van andere grote steden wordt gekeken, valt Den Haag negatief op. Daar staat de hofstad op plek 74 (van de 80). Vijf andere grote steden staan in de top 10. Extra wrang is dat buurgemeente Zoetermeer is uitgeroepen tot de meest mkb-vriendelijke gemeente van Zuid-Holland.

,,Wij schrokken ons echt helemaal kapot toen we de score zagen’’, vertelt voorzitter Kim Schofaerts van MKB Den Haag. De gemeente kreeg van de ondervraagde ondernemers onvoldoendes voor snelheid, begrip voor ondernemers, klantgerichtheid, vergunningverlening en afstemming en overleg met ondernemers. Op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding scoorde Den Haag een 5,3, waar het landelijk gemiddelde een 6,4 is. En als het gaat om de dienstverlening tijdens coronatijd een 5,4. Het landelijk gemiddelde is een 6,1. ,,Daar valt nog een hoop winst te halen.’’ Een hoop dingen moeten beter, benadrukt zij. ,, Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Rotterdam dan lopen we mijlenver achter.’’

Niet bekend

Maar zo slecht als het op basis van deze score lijkt, is het volgens Schofaerts ook weer niet in Den Haag. ,,Als je het rapport leest, ligt het toch wat genuanceerder’’, meent zij. Een deel van de slechte score is namelijk te wijten aan slechte communicatie. ,,Heel veel van wat er is qua beleid en voorzieningen, is niet bekend bij de ondernemers. Dat is iets waar snel wat aan gedaan moet worden.’’

Zo heeft de helft van de ondernemers bijvoorbeeld nog nooit van het ondernemersportaal gehoord. Nieuwsbrieven worden slechts door een op de tien ondernemers gelezen. ,,Je kan wel van alles bedenken, maar als niemand je vervolgens kan vinden…’’

‘Deze resultaten maken pijnlijk duidelijk waar de gemeente aan moet werken, om aantrekke­lijk te worden voor bedrijven en onderne­mers.’

-Judith Oudshoorn

Coalitiepartij VVD is erg geschrokken van de cijfers. VVD-raadslid Judith Oudshoorn wil weten waarom Den Haag het elke twee jaar slechter doet en wat de wethouder gaat doen om dit te verbeteren. Ook vraagt de politica zich af hoe het komt dat ondernemers niet weten welke faciliteiten en voorzieningen de gemeente te bieden heeft. ,,Deze resultaten maken pijnlijk duidelijk waar de gemeente aan moet werken, om aantrekkelijk te worden voor bedrijven en ondernemers. Het gaat hier om de houding van de gemeente, een positieve houding kost niets en lijkt me het vertrekpunt.”

Oudshoorn wijst er op dat ondernemers de motor van de Haagse en regionale economie zijn. ,,Louter door hen  blijft Den Haag draaien en kunnen we ons blijven ontwikkelen. Ze creëren welvaart en banen en zijn onmisbaar voor onze economie en samenleving. Kennelijk is in het stadhuis onvoldoende duidelijk welke maatschappelijke waarde de ondernemers eigenlijk hebben.” De VVD wil dat de lokale economie topprioriteit wordt van dit college en het volgende. Ook wil zij dat de beloofde mkb-toets wordt ingevoerd, zodat ondernemers al in een vroeg stadium mee kunnen praten over (nieuwe) regels.

‘Ondernemers zijn de motor van de Haagse economie.’

-Judith Oudshoorn

,,Uiteraard hadden wij Den Haag liever op een hogere plek zien staan, maar tegelijkertijd vormen de resultaten van het onderzoek ook een extra stimulans. Met name om meer bekendheid te creëren voor de acties, waar wij ons samen met MKB Den Haag voor inzetten’’, laat wethouder Saskia Bruines (Economie) via haar woordvoerder weten. Zo kunnen ondernemers zowel fysiek in het atrium van het Stadhuis als digitaal bij het Ondernemersportaal terecht met vragen. Bijvoorbeeld over vergunningen of subsidiemogelijkheden. Maar ook heeft de gemeente bedrijfscontactfunctionarissen aangesteld om bij de ondernemers in de wijken op bezoek te gaan.

Bron: https://www.ad.nl/den-haag/schrikbarend-kleine-ondernemers-bijna-nergens-zo-ontevreden-over-dienstverlening-als-in-den-haag~a42bf574/ 

 

 

Deel dit op social media