WK-voetbal in Qatar is omstreden, naar Oranje kijken op grote schermen nu ook

Heerlijk zo’n wereldkampioenschap voetbal, maar niet als dat gehouden wordt in een land als Qatar. Sterker, vanwege de grove mensenrechtenschendingen in het kleine oliestaatje, moet de stad van recht en vrede er geen feestje van willen maken, menen ChristenUnie-SGP en GroenLinks in Den Haag.

Daarom willen ze niet dat de gemeente in de stad grote schermen gaat neerzetten waar mensen vervolgens massaal het eerste winter-WK uit de voetbalgeschiedenis kunnen volgen. ,,Ik ben een groot voetbalfan”, zegt Simon Fritschij van CU-SGP, ,,Maar voor dit wereldkampioenschap moeten we geen slingers ophangen.”

Ook behoort het stadsbestuur zulke initiatieven niet te faciliteren, vinden de partijen. ,,Particulieren maken natuurlijk zelf hun afweging, maar als gemeente moet je er niet aan willen meedoen”, zegt Hera Butt van GroenLinks. ,,Daar roepen we toe op.”

Het gaat allemaal om de miserabele omstandigheden waarin arbeidsmigranten in het land moeten werken. Volgens een onderzoek van de Britse krant The Guardian zouden er in Qatar tussen 2010 en 2020 ruim zesduizend arbeidsmigranten uit onder meer India, Pakistan en Nepal zijn overleden in Qatar. Ook worden in het land de rechten van homoseksuelen, vrouwen en christenen geschonden.

Bederven

Maar moet Den Haag zichzelf daarom het plezier ontnemen van een leuk WK-festijn. Een feestje waarop velen in de stad gezamenlijk wedstrijden van het Nederlands elftal kunnen bekijken? Niet volgens partijen op de rechterflank.

Zoals Sebastian Kruis van de PVV. ,,Weet je wat het is? Alle tradities liggen tegenwoordig zwaar onder vuur. Behalve dan de traditie dat, als er even een leuk feestje voor de stad zit aan te komen, GroenLinks er als de kippen bij is om dat weer te bederven”, moppert het raadslid.

Ook de Haagse VVD zit niet te wachten op een grote-schermenverbod, al benadrukt fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg dat de keuze van de wereldvoetbalbond om Qatar het WK te gunnen ‘ronduit slecht’ is. En dat de mensenrechtenschendingen ‘natuurlijk’ aan bod moeten komen tijdens het WK voetbal. ,,Dat gaat ook zeker gebeuren.”

Zelfkastijding

Maar wat Den Haag vooral niet moet doen, is de stad een mooi evenement door de neus boren, vindt Van Basten Batenburg: ,,Het WK vindt daar nu wel plaats en Nederland doet mee om de wereldtitel. Ik hoop dat de mannen van Louis ons op zeven overwinningen gaan trakteren. En ik wil dat de gemeente daar samen met de Haagse ondernemers een feestje omheen bouwt voor zoveel mogelijk Hagenaars. Aan zelfkastijding heeft niemand in Qatar iets.”

Wel het WK vieren? Niet het WK vieren? De politiek in Den Haag is niet eensluidend. Misschien dat de gemeente op deze kwestie dan een niet-politiek antwoord heeft. Want volgens een woordvoerder heeft Den Haag zelf nooit grote schermen neergezet voor een evenement. En is de gemeente ook niet voornemens om dat nu wel te gaan doen.

Bovendien heeft er zich momenteel niemand bij Den Haag gemeld met een initiatief voor een mooi evenement met grote schermen. ,,Dat was bij eerdere WK’s en EK’s voetbal ook niet zo”, zegt hij. Wat wel gebeurt en wat deze winter ook weer mag, is dat Haagse horecaondernemers voor bezoekers van alleen hun eigen café of eigen terras schermen neerzetten om voetbal te kijken. ,,Die moeten dan bijvoorbeeld niet naar de straatkant gericht zijn.”

Resteert nog een vraag aan Simon Fritschij van ChristenUnie/SGP. Slaat hij als groot voetbalfan het WK ook persoonlijk over? ,,Ik denk het wel. Hoe meer ik over de situatie in Qatar lees, hoe meer ik overtuigd raak, dat ik niet moet gaan kijken.”