Politieke partijen na overval op jeugdtrainer: ‘Pas verlichting aan’

De overval op een jeugdtrainer van voetbalclub Quick afgelopen weekend in de Bosjes van Pex houdt de gemoederen bezig. Het feit dat het incident plaatsvond op klaarlichte dag zorgt bovendien voor extra beroering. Het is ook niet het eerste incident in en rond het sportpark. VVD en Hart voor Den Haag willen nu dat het stadsbestuur ingrijpt: ‘Ga aan de slag met de verlichting.’

De jonge Quick-trainer werd zaterdagochtend overvallen met een mes. Hij wist ongedeerd weg te komen. De voorzitters van voetbalclubs Quick en HBS, die daar allebei gevestigd zijn, hebben hun leden opgeroepen behalve in de avond ook overdag ‘waakzaam’ te zijn en niet alleen door de bosjes te fietsen. Ook het slachtoffer zelf roept hiertoe op in een Whatsappbericht aan spelers van Quick en hun ouders. Hij gaat aangifte doen van de overval, zo laat Quick-voorzitter Willem van Nieuwkerk meteen na het incident weten aan Omroep West.
Die aangifte is maandagmiddag nog niet binnen bij de politie, zegt de woordvoerder, die het belang hiervan nog maar eens wil benadrukken. ‘Zonder aangifte kunnen wij geen onderzoek doen.’ De wijkagent gaat daarom zelf contact zoeken met het slachtoffer.

Meerdere geweldsincidenten in en rond Bosjes van Pex

Het is niet voor het eerst dat er problemen zijn rond de Bosjes van Pex. Afgelopen december werd een 16-jarig jeugdlid van HBS Craeyenhout daar na de training beroofd van zijn jas en fiets. Een jaar eerder waren er ook al een aantal voorvallen. In oktober 2021 vonden in korte tijd meerdere incidenten plaats, ook met leerlingen van de nabijgelegen middelbare school. Er zouden ook toen vernielingen hebben plaatsgevonden op de terreinen van de clubs.

Passanten in de Bosjes van Pex maken zich deze maandag niet zo druk om hun eigen veiligheid, maar wel om die van sportende jeugd. ‘Mijn kleinzoon speelt bij HBS en daar hebben ze opgeroepen om niet alleen door de bosjes te gaan’, vertelt een oudere man. ‘Ik kom hier nooit in het donker’, zegt een vrouw met een hond, ‘was het overdag? Oh, dan ga ik wel beter opletten.’ Fiona Roest van manege De Wildhoef zegt: ‘Het is heel erg dat dit gebeurd is. Het heeft op zich niks met ons te maken, maar onze leden komen wel door de Bosjes naar ons toe, dus we raden iedereen wel aan om op te letten.’ Saskia van Zanen, bestuurslid van handbalvereniging Hellas, sluit zich daarbij aan. ‘Het is niet de eerste keer dat er zoiets gebeurt in de Bosjes. We hebben hierover direct een bericht gedeeld op onze website en in alle groepsapps. Op trainingen zullen we ook aangeven dat het ons niet verstandig lijkt alleen door de Bosjes van Pex te fietsen.’

VVD en Hart voor den Haag willen actie stadsbestuur

De Haagse gemeenteraadsfracties van de VVD en Hart voor Den Haag willen dat het stadsbestuur ingrijpt. Ze hebben schriftelijke vragen gesteld over de veiligheid in de Bosjes van Pex en waarom er niet eerder gehoor is gegeven aan de roep van de VVD aan het college om onderzoek te doen naar het veiligheidsgevoel van sportende jongeren.

VVD-fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg: ‘Het is niet normaal dat je alleen in een groepje veilig door de Bosjes van Pex zou kunnen lopen of fietsen.’ Raadslid Arjen Dubbelaar van Hart voor Den Haag vult aan: ‘Het maakt Hart voor Den Haag niet uit of dit nu overdag gebeurt of wanneer het buiten donker is. Het moet gewoon altijd veilig zijn voor jongeren om bij hun sportclub te komen. De verenigingen in de Bosjes van Pex hebben ook ideeën om de veiligheid te verbeteren. Een voorstel om de verlichting te verbeteren lijkt direct uitvoerbaar. Ga daarmee aan de slag.’ Dubbelaar wijst erop dat er voor de jaarwisseling ook incidenten met vuurwerk zijn geweest.

Bron: Omroep West