Terug naar nieuwsoverzicht

Opinie: Maak van Scheveningen weer een badplaats van allure.

Rutger de Ridder: Scheveninger en raadslid voor de Haagse VVD.

De zon schijnt inmiddels volop. Dat betekent dat de Scheveningse stranden weer gevuld zijn met zonaanbidders en de terrassen goed vol zitten. Heel mooi natuurlijk dat ondernemers op Scheveningen eindelijk wat geld kunnen verdienen. Door slechte keuzes is Scheveningen alleen in de zomer aantrekkelijk. Dat moet anders. De Haagse VVD pleit voor een badplaats met allure.

Het strand, de zee en de prachtige boulevard trekken veel mensen. Maar wie rondkijkt op Scheveningen-Bad ziet niet een badplaats met allure. Het aanbod aan is overal hetzelfde. Dat komt doordat er de afgelopen jaren niet is geïnvesteerd in de brede economie van Scheveningen. Heel de boulevard is straks vernieuwd. Zonder te weten waar we heen willen met Scheveningen. Wordt het Benidorm of Saint Tropez? Als badplaats heeft Scheveningen een rijke historie, eeuwig zonde dat we daar vrijwel niets mee doen. Chique dames en heren die een dagje naar zee gingen. Zij sliepen dan in het Grand Hotel, Hotel des Galleries of het Palace hotel. Fantastische gebouwen die door Haagse sloopwoede helaas niet meer bestaan. Nu staan daar, geheel metaforisch, betonnen dozen zonder ziel.

We horen al jaren dat er gewerkt wordt aan een visie. Het college lijkt het niet te weten, de VVD wel: Scheveningen-Bad moet weer een plek van allure worden. Dé badplaats van Nederland. Niet alleen om te bakken in het zand, maar waar iets te beleven is. Met een luxe uitstraling die past bij de geschiedenis van Scheveningen-Bad. Als liberaal geloof ik dat de markt zelf heel veel dingen kan aanpakken. Maar ook overtuigd dat een sterke marktmeester nodig is om het beste resultaat te bereiken. De gemeente moet durven instappen. Zich positief bemoeien met hoe we de badplaats goed ontwikkelen.

De gemeente moet een paar dingen doen. Het begint met visie, vasthoudendheid en doorzettingsvermogen. De omgeving moet mooi zijn en mooi gehouden worden. Dat betekent dat we na voltooiing van de middenboulevard in razend tempo het Pierplein moeten vernieuwen, de Pier moeten ontwikkelen en de aftakelende Palacepromenade moeten aanpakken. de ondernemers staan te trappelen om te investeren. Het wachten is op het stadsbestuur. De VVD zegt: doorpakken. Allure gaat verder dan de boulevard. Ook het gebied richting het strand moet allure uitstralen. Op dit moment wordt op de Gevers Deynootweg naast het Ibis hotel een pand herbouwd in de stijl van vroeger. Geweldig dat een initiatiefnemer zelf ook denkt: zo kan het niet langer! Geef die initiatieven de ruimte en beloon ze.

De inzet voor Scheveningen-Bad moet breder zijn dan een biertje met een bitterbal. Voor bezoekers is er in het voor- en naseizoen geen reden om naar Scheveningen-Bad te komen. Cultuur, muziek en theater zijn nodig. Een brede programmering die gebruikmaakt van de bestaande kwaliteit van het Circustheater. Nu gaan bezoekers van de laatste musical alleen naar dat theater. Dat moet anders. Verleid die bezoekers om nog meer te beleven op Scheveningen-Bad. Juist in het laagseizoen. De nieuwe Pier kan daar het verschil in maken. Dat betekent wel dat we meer moeten durven investeren en de schouders eronder zetten. Dit college lijkt wel bevroren. Geen ambities waardoor Scheveningen de volgende stap kan zetten. Geld, tijd, aandacht en doorzettingsvermogen. De ondernemers willen, de bewoners willen. Nu dit college nog.

Deel dit op social media