
Onderwijs - Een vliegende start voor ieder kind
Goed onderwijs geeft kinderen gelijke kansen, leert hen kennis en vaardigheden,
en helpt hen met normen, waarden en digitale vaardigheden. Wij zien graag de
basis op orde, ook in het onderwijs.
In Den Haag hebben niet alle kinderen dezelfde kansen. Segregatie is een uitdaging. Wij streven naar gelijke kansen voor alle kinderen.
- We starten een pilot waarin kinderen met een taalachterstand standaard deelnemen aan voorschoolse educatie. Zo zorgen we voor een vliegende start op de basisschool.
- Iedere leerling in Den Haag heeft een rustige plek om huiswerk te maken, bijvoorbeeld op de eigen school of in een bibliotheek in de buurt.
Leerlingen in Den Haag verdienen goed basisonderwijs, waarin taal en rekenen centraal staan. Te vaak missen kinderen basisvaardigheden als begrijpend lezen of correcte zinsbouw.
- Van alle subsidies van de gemeente Den Haag, gaat ruim een kwart naar onderwijs. Dat is meer dan tachtig miljoen euro. Van dit bedrag wordt bijna twee derde besteed aan taalonderwijs en het wegwerken van taalachterstanden. Wat ons betreft mag dat nog meer worden.
- Goed taalonderwijs begint bij taalvaardige leerkrachten. Scholen zijn hier uiteraard zelf verantwoordelijk voor. Als gemeente ondersteunen we dit graag, bijvoorbeeld met vrijwillige taaltoetsen en bijscholing.
- Er komt meer aandacht voor de ondersteuning van hoogbegaafde kinderen op hun eigen school. Iedere school doet nu iets anders. De gemeente gaat er een lijn in brengen.
- Wij zijn optimistisch en ambitieus: het aantal thuiszitters gaat naar nul. De gemeente ondersteunt scholen actief om leerlingen in het onderwijs te houden en biedt ruimte voor nieuwe scholen met een maatschappelijke basis.
- Wij geloven dat smartphonevrij leren en opgroeien goed is voor de ontwikkeling van kinderen. De invulling hiervan ligt op school en de eindverantwoordelijkheid ligt bij de ouders.
- Wij onderschrijven het landelijke rook- en vapeverbod op scholen. De handhaving ligt bij de scholen zelf.
Wij maken ons zorgen om het lerarentekort.
- Leraren die in Den Haag lesgeven, krijgen voorrang op een woning.
- Zij-instromers brengen veel levenservaring en kennis. Ze zijn zeer waardevol voor het onderwijs maar de uitval in deze groep is groot. Wij pleiten voor een mentorsysteem.
- Agressie tegen onderwijspersoneel is onacceptabel. Er komt een groot onderzoek onder leraren over hun gevoel voor veiligheid en werkplezier. Zij moeten zich veilig genoeg en gesteund voelen om alles te doceren en aan de orde te stellen.
- Docenten voelen zich niet altijd gehoord of gesteund door hun schoolleiding. De gemeente ondersteunt het professionaliseren van schoolbesturen.
Onderwijs is dé plek waar jonge mensen kennismaken met de samenleving waarin ze opgroeien. Wij geloven dat scholen en andere onderwijsinstellingen een belangrijke rol spelen in het versterken van verbinding en gedeelde waarden.
- Als je de taal niet spreekt, is het lastig om mee te doen. Alle leerlingen leren goed Nederlands spreken, lezen en schrijven.
- Op scholen is uitgebreide aandacht voor de democratische rechtsstaat en onze gedeelde waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid en respect. Waar mogelijk faciliteert de gemeente dit.
- Kinderen leren de stad kennen waarin ze opgroeien. Dat draagt bij aan verbondenheid. Denk bijvoorbeeld aan onderwijs over de geschiedenis van Den Haag of het meedoen aan Haagse herdenkingen, zoals Haagse bevrijding op 8 mei.
Leerlingen en docenten kunnen helemaal zichzelf zijn op school. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Racisme, druk op medeleerlingen om een hoofddoekje te gaan dragen, pestgedrag over homoseksualiteit: We tolereren het niet.
- We doen elke twee jaar een onderzoek naar veiligheid onder leraren en leerlingen en nemen gerichte maatregelen. Informele censuur wordt niet geaccepteerd.
- Iedere school heeft een agressieprotocol en een vertrouwenspersoon. De gemeente ziet hier actief op toe. Bij incidenten wordt altijd aangifte gedaan.
- Leerlingen die een docent bedreigen of intimideren, worden standaard doorverwezen naar Bureau Halt.
- Tegen pesters worden passende maatregelen genomen. Iedere school heeft een anti-pestprogramma.
- Antisemitisme is een serieus probleem op Haagse scholen. Lessen over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust krijgen extra aandacht.
- Vrijheid is niet vanzelfsprekend. We stimuleren samenwerking met Haagse veteranen bij het geven van gastlessen over militaire onderwerpen.
Aan onze Haagse MBO’s worden de vakmensen van morgen opgeleid. Het MBO is zeer belangrijk onderwijs en verdient een goed imago. De gemeente stimuleert dat. Wij vinden het belangrijk om deze mensen voor onze stad te behouden.
- We maken afspraken met ROC’s over het opleiden van vakmensen zoals fietsenmakers,
schoenmakers en beveiligers. De gemeente en het bedrijfsleven sluiten een akkoord over stages. - De landelijke Rijke Schooldag geeft alle kinderen de kans om deel te nemen aan sportieve en culturele activiteiten. Den Haag zoekt de samenwerking met het MKB.
Hoger beroepsonderwijs en academisch onderwijs zijn van enorm belang voor Den Haag als kennisstad en economische motor. Wij willen dat Den Haag volop blijft investeren in een aantrekkelijke onderwijsstad.
- Er is een sterke samenwerking tussen gemeente, hogescholen, universiteiten en het bedrijfsleven om opleidingen goed te laten aansluiten op wat er nodig is. Zoals bijvoorbeeld binnen The Hague Security Delta.
- We blijven de samenwerking tussen Den Haag en de Universiteit van Leiden, TU Delft en de Erasmus Universiteit volop stimuleren en faciliteren.
- Studenten en studentenverenigingen brengen een stad tot leven. Er komt meer ruimte voor studentenhuisvesting.
- We betrekken studenten meer bij de stad, bijvoorbeeld bij evenementen, via stages bij de gemeente en banenmarkten.