Haagse VVD in het nieuws: ‘Toegangsweg na jaren bouwen af’

Donderdag 4 februari – Tanja Verkaik, De Telegraaf

Na vijf jaar bouwen is het vrijdag zover: de opening van de Rotterdamsebaan in Den Haag. „State of the art en een technisch hoogstandje”, noemt de Haagse wethouder Anne Mulder (Stadsontwikkeling) de nieuwe toegangsweg.

Samen met verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen opent Mulder de nieuwe toegangsweg mét de duurzaamste tunnel van Europa coronaproof met een autorit in twee duurzame auto’s over de nieuwe weg. „Dit is echt een mijlpaal. Dat moeten we vieren, maar natuurlijk is het doodzonde dat we niet met zijn allen een feestje kunnen vieren”, zegt Mulder.
Een ring rondom Den Haag is door de Noordzee niet mogelijk en daarom biedt de Rotterdamsebaan, die in totaal vier kilometer lang is, uitkomst. De nieuwe weg verbindt snelwegen A4/A13 en de Centrumring van Den Haag met elkaar. De weg loopt van het knooppunt Ypenburg met de Victory Boogie Woogietunnel onder Voorburg door en komt uit op de Binckhorstlaan.
„Den Haag wordt door de Rotterdamsebaan een stuk beter bereikbaar en bovendien worden we minder afhankelijk van de Utrechtsebaan”, zegt Mulder die verwacht dat files en het sluipverkeer afnemen. „Mensen gaan de weg snel ontdekken, omdat zij toch voor de snelste weg gaan.”

De tunnel is nog niet eens geopend, maar trekt nu al volop de aandacht van buitenlandse delegaties. „Er liggen 450 zonnepanelen op het dak van de bediencentrale en er wordt fijnstof afgevangen bij de tunnelmonden”, zegt Mulder. „Het is de duurzaamste tunnel van Europa.” Aan de kant van Leidschenveen-Ypenburg is op verzoek van bewoners het Molenvlietpark gekomen. Grond die vrijkwam bij het bouwen van de tunnel werd hergebruikt in het park dat beschikt over een waterberging van 60.0000 vierkante meter.
De Rotterdamsebaan is op technisch gebied een hoogstandje. Bij calamiteiten gaat meteen de sirene af en wordt de tunnel afgesloten. „ Ik dacht altijd: een tunnel is een weg onder de grond, maar er komt veel meer bij kijken. Er zitten wel vijftig verschillende installaties in.”

Na vrijdag is er nog een week nodig waarin het hele tracé nog één keer helemaal wordt nagelopen en schoongemaakt en verkeerslichten worden ingeregeld. Vanaf 12 februari kan door automobilisten zelf over de weg en door de tunnel worden gereden. De officiële opening is vanaf 15.00 uur te volgen via een livestream op
www.rotterdamsebaan.denhaag.nl.