Haagse VVD in het nieuws: ‘Chic Kijkduin raakt zijn charme kwijt’

Maandag 1 februari – Ingrid de Groot, AD

Bewoners van Kijkduin zien met lede ogen aan hoe hun lieflijke badplaats verandert in een chique boulevard met een spectaculaire skyline vol luxe appartementen.

De overlast van verkeer neemt volgens omwonenden schrikbarend toe, nu steeds meer mensen de nieuwe hotspot aan zee ontdekken. Ze pleiten daarom voor betaald parkeren en voor een parkeerplaats bij de Uithof. En ze willen meer toezicht van handhavers vanwege lachgaspatronen en weggegooide luiers in de duinen.

,,Kijkduin wordt de mooiste badplaats van Nederland”, zegt Hans de Jongh. De pensionado uit Noord-Holland is anderhalf jaar geleden in de Haagse badplaats komen wonen om te genieten van de nieuwe allure. Met vier kilometer duinen in ‘zijn achtertuin’, de nieuwe boulevard aan zijn voeten en straks ook een supermarkt voelt hij zich de koning te rijk. Een parel aan de kust, vindt hij. ,,Geweldig.”

Anita van der Laar die al vele jaren aan het Deltaplein woont en voorzitter is van de huurdersbelangenvereniging van de Sterflats, baalt ondertussen van de nieuwe uitstraling die haar geliefde, gemoedelijke Kijkduin krijgt. Ze verliest door de nieuwe hoge woonblokken voor haar deur zelfs de zon op haar eigen balkon.

Brokstukken

Drie gebouwen vol luxe appartementen zijn inmiddels opgeleverd. En er komen er nog vier bij. Van de oude promenade resten sinds vorige week alleen nostalgische herinneringen en brokstukken. Bouwer Boele en van Eesteren gaat er wel 17.000 vierkante meter winkelruimte, kantoren en horeca voor terugbouwen.

Raadslid Chris van der Helm (VVD) knokt net zoals Van der Laar voor behoud van de lieflijke uitstraling. ,,Kijkduin mag geen tweede Scheveningen worden”, zegt hij. Het raadslid heeft onder andere bevochten dat iconen die zo kenmerkend zijn voor Kijkduin hopelijk kunnen blijven. ,,De vuurtoren, de speelboot en de draaimolen”, somt hij op. ,,Iedereen die hier als kind kwam heeft er dierbare herinneringen aan. Het zijn die iconen die van Kijkduin een familiebadplaats maken. Ze zijn de ziel van Kijkduin.”

Van der Helm heeft goede hoop dat het ondanks de vernieuwing redelijk kleinschalig blijft. Maar Van der Laar heeft er een hard hoofd in. Het verkeer was afgelopen zomer al een drama, omdat het vernieuwde Kijkduin wordt herontdekt, schetst ze.

Op een gemiddelde dag is het nu in Kijkduin smullen voor sporters en mensen die heerlijk wandelen met de hond. Even gezond een luchtje scheppen in coronatijd en genieten van de natuur en koffie to go. Maar op piektijden is er een keerzijde. ,,Lachgaspatronen liggen dan in de duinen. En het is er een ontmoetingsplek voor sekscontacten.” Ook de vuilnisbakken stromen over, schetst Van der Laar. ,,Mensen laten in de duinen de luiers van hun kinderen achter.”

Leendert van 75 uit Transvaal heeft een betere, véél positievere, indruk van Kijkduin. Hij vraagt hoopvol rond wat een appartement er kost. Liefst zou hij met zijn vrouw hiernaartoe verhuizen. De nieuwe bouwstijl vindt hij geweldig. ,,En wij zijn wandelaars. Voor mij is deze plek perfect: ik ben zeevisser.”

Paradijsje

Zijn toekomstdroom over wonen in dit paradijsje valt in duigen als hij de huurprijs hoort voor een seniorenflat: ,,1200 euro? Nee, dat kan ik niet betalen. Dit is niet voor gewone mensen weggelegd.”

Dick van Iterson ergert zich ondertussen kapot aan de nieuwbouw en aan de sloop van de authentieke promenade. Zijn vrijheid en uitzicht, vanuit zijn flatwoning aan het Deltaplein is naar de haaien. ,,We zitten al drie jaar in deze ellende”, zegt hij en wijst naar de nieuwe appartementen en de brokstukken van het oude winkelcentrum. ,,Dit lijkt Aleppo wel”, spot hij. De echte Kijkduiners hebben nooit echt inspraak gehad, vindt hij. ,,Wat dat betreft zijn we een achterlijk landje. Je krijgt die gebouwen gewoon voor je neus gezet.”