Mobiliteit - Snel van A naar B, op jouw manier

Als je in Den Haag woont, bepaal je zelf hoe je van A naar B komt. Lopend, fietsend, met het OV, met deelvervoer of met de auto. Zelf je vervoer kiezen is belangrijk om je eigen leven te kunnen leiden. De gemeente bepaalt niet hoe onze inwoners zich door de stad bewegen, maar kan vervoerskeuzes wel positief stimuleren. Op die manier blijft de stad optimaal in beweging én gezellig. Wie zich asociaal gedraagt in het verkeer, komt sneller een handhaver tegen. De pakkans gaat omhoog.

Wij staan voor het EN-EN-EN-EN-EN beleid

Iedere Hagenaar kan kiezen voor het vervoer dat bij haar of hem past. Wij staan voor een gelijke behandeling van lopen, fietsen, OV, deelmobiliteit en auto: het EN-EN-EN-EN-EN beleid.

Na een lange dag wil je geen rondjes rijden op zoek naar een plekje

Makkelijk je auto kwijt kunnen is voor veel mensen belangrijk om fijn te kunnen wonen in Den Haag. Wij willen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn.

  • Parkeren hoeft niet altijd op straat. We onderzoeken de mogelijkheden van ondergrondse parkeergarages, bijvoorbeeld bij het Kunstmuseum of de keerlus van tram 11 op Scheveningen. Op straat komt dan meer ruimte voor groen.
  • Plekken op straat verdwijnen in principe pas als er nieuwe plekken zijn gemaakt. Maatwerk blijft mogelijk.
  • Bomen, fietsnietjes en ORAC’s worden niet zomaar geplaatst. Plaatsing is afhankelijk van de parkeerdruk en draagvlak.
  • Nieuwbouwwoningen worden opgeleverd met realistische parkeernormen per woning.

Wij staan voor een pragmatisch parkeerbeleid

Wij streven naar een pragmatisch parkeerbeleid dat bijdraagt aan bereikbaarheid en leefbaarheid. Wij willen meer parkeergarages, ondergronds of bovengronds.

  • In wijken waar de parkeerdruk hoog is én er draagvlak in de buurt is, wordt betaald parkeren geleidelijk ingevoerd. Wij zijn niet principieel tegen betaald parkeren, maar het is geen melkkoe van de gemeente.
  • Parkeertarieven op straat mogen op drukbezochte plekken best hoog zijn. Zo stimuleren we het gebruik van parkeergarages. Het indexeren van tarieven op straat is niet nodig, zo hard stijgen de kosten namelijk niet.
  • Tarieven kunnen seizoensgebonden zijn. Op Scheveningen maken we in rustige maanden het Zwarte Pad gratis.

Hoe we Den Haag bereikbaar houden

We maken een plan om Den Haag als drukke en groeiende stad bereikbaar te houden. Wij zetten in op betere doorgangswegen rond de stad met zo min mogelijk kruisend verkeer en stoplichten. Een belangrijk onderdeel van ons plan is een goede ontsluiting per wijk.

  • Met stip op 1 staat voor ons de ondertunneling van het traject van Madurodam tot en met de Houtrustbrug (het zogeheten Telderstracé). Hiermee slaan we drie vliegen in één klap: we verbeteren de doorstroming, we brengen twee prachtige groengebieden samen en we scheppen de ruimte om de internationale zone te ontwikkelen. De fly-over bij Madurodam blijft bovengronds.
  • We investeren in betere doorstroming op de Prinses Beatrixlaan (in samenwerking met Rijswijk) en bij de kruising Neherkade/Vaillantlaan. Bovengronds of ondergronds.
  • Op mooie dagen staat het verkeer naar Scheveningen en Kijkduin muurvast. Om het autoverkeer naar het strand in goede banen te leiden zorgen we op de snelwegen al voor heldere aanduidingen naar de Park & Beach bij Babylon en het Malieveld.
  • Toegankelijk openbaar vervoer is een randvoorwaarde voor nieuwbouw en verdichting.
  • De A12 is bedoeld om Den Haag in en uit te komen, niet voor klimaatdemonstraties. We treden snel en stevig op tegen belemmeringen van de weg.

Grote tunnelprojecten vergroten de doorstroming, leefbaarheid én onze weerbaarheid

De Koningstunnel, Hubertustunnel en de Victory Boogie Woogietunnel hebben de doorstroming enorm verbeterd. Zonder onze wethouders zouden deze tunnels er nooit gekomen zijn. Wij gaan ermee verder.

  • De gemeente ontwikkelt samen met de provincie en het Rijk een investeringsfonds voor verdere ondertunneling.
  • Tunnels vergroten de weerbaarheid van onze stad. Bij nieuwe projecten eisen we dat tunnels zo worden ontworpen dat ze in crisissituaties kunnen functioneren als schuilkelder of noodvoorziening.

Ook in het OV brengen wij de basis op orde

Wij staan voor een snel, veilig en schoon openbaar vervoer. Om OV een echt alternatief voor de auto te maken, is betrouwbaarheid, veiligheid en snelheid een voorwaarde.

  • Om de doorstroming in de derde stad van Nederland te garanderen, hebben we oplossingen bovengronds en ondergronds nodig. Wij denken bijvoorbeeld aan bestuurderloze buslijnen en meer vervoer ondergronds.
  • Vrouwen, mensen uit de LHBTQ+-gemeenschap en alle andere reizigers horen zonder angst voor intimidatie of ongewenst gedrag in een bus of tram te kunnen stappen. We maken geld vrij voor extra conducteurs op de tram.
  • Onze stations zijn het visitekaartje van de stad. De NS zorgt voor schone en veilige ruimtes met werkende roltrappen en liften.

We investeren in het OV in groeiende wijken

  • Zuidwest verdient een bereikbaarheidsplan dat de wijk beter verbindt met het centrum en met Rijswijk, Delft en Westland. Dit opent perspectief op werk en onderwijs.
  • In Vroondaal kiezen we voor maatwerk. We richten een deelhub in: een plek waar bewoners makkelijk toegang hebben tot deelvervoer. Daarnaast zetten we kleine (op den duur zelfrijdende) busjes op afroep in.
  • De OV-verbinding op de Binckhorst kan niet langer wachten, want het aantal inwoners groeit snel. Wij hebben een plan voor een tijdelijke oplossing en tegelijkertijd verkennen we radicale, innovatieve opties zoals zelfrijdend wegvervoer.
  • We kijken naar het doortrekken van het tramspoor van de lijnen 2, 3 en 6 om Kijkduin makkelijker bereikbaar te maken met het OV.
  • Een deel van Leidschenveen is slecht toegankelijk met het OV, terwijl de Randstadrail ernaast rijdt. Er komt een extra tramhalte bij de rotonde op de Houtkade.

Deelvervoer

Onder deelvervoer verstaan we de kortstondige verhuur van fietsen, scooters of auto’s en het échte deelvervoer waarbij buurtcoöperaties samen een auto aanschaffen. Wij steunen deelvervoer van harte, zolang het een eigen keuze blijft.

  • Deelvervoer is geen vervanging van degelijk openbaar vervoer. Bij harde keuzes gaat het geld naar het OV.
  • Deelscooters en -fietsen staan vaak in de weg. We maken heldere afspraken met aanbieders over parkeerhubs en handhaven deze.
  • Het is niet de rol van een gemeente om auto’s of bakfietsen voor inwoners te financieren. We blijven zeer kritisch op de nieuwe subsidieregeling voor buurtcoöperaties. Eind 2026 evalueren we.

Veilig naar school en sport

Wij willen veilige fiets- en looproutes naar scholen en sportverenigingen.

  • We gaan gerichter kijken naar schoolzones en fietsroutes van kinderen. Markeringen kunnen ook verder van school bij gevaarlijke plekken worden geplaatst.
  • Bij sportverenigingen met gevaarlijke verkeerssituaties komen sportzones, naar het voorbeeld van de schoolzones.
    In de buurt van scholen en sportclubs komen meer zebrapaden.
  • We beperken vrachtverkeer in de buurt van scholen. We spreken zogeheten venstertijden af voor laden en lossen en het ophalen van afval.

Ontspannen wandelen door de stad

Den Haag is een heerlijke wandelstad. Dat willen wij graag zo houden.

  • Wij staan voor heldere en begrijpelijke looproutes. Stoepen zijn toegankelijk voor iedereen en de stenen liggen recht.
Snelheid in de wijk
  • Een aantal wijken wordt een stuk veiliger als we de maximumsnelheid verlagen naar 30 km/ uur. Dat gaan we doen.
  • Belangrijke ontsluitingswegen blijven 50 km/u.
  • Wij kiezen voor straten waar de auto te gast is, in plaats van autovrije straten. We maken het verkeer veiliger zonder de auto uit te bannen.
  • Op een aantal grote doorgaande wegen wordt veel te hard gereden. De gemeente gaat door met het opbouwen van dossiers om bij de politie te lobbyen voor extra flitspalen.
  • Wij zien straatraces als een verstoring van de openbare orde. De burgemeester maakt gebruik van zijn bevoegdheden om de dader persoonlijk aan te pakken met een gebiedsverbod.
  • Er gaan meer fatbikes en andere elektrische fietsen op de rollerbank.
  • Mensen die append achter het stuur zitten van hun auto, fatbike, fiets of scooter krijgen geen waarschuwing, maar gewoon een bekeuring.
Fietsen en fietsparkeren

Binnen wijken is er volop ruimte voor fietsers en voetgangers.

  • Bij de aanleg van nieuwe fietsroutes wordt gelet op de doorstroming en bereikbaarheid voor ondernemers. Fietspaden worden goed onderhouden.
  • Het parkeren van je fiets is vaak een uitdaging. We zetten in op de aanleg van extra
    fietsparkeervoorzieningen in winkelstraten, en bij OV-haltes en scholen.

De weg is afgezet. Wat nu?

Omleidingen in Den Haag zijn een bekende ergernis. Omleidingen kunnen veel logischer, duidelijker en veiliger.

  • We kijken naar omleidingen vanuit het gedrag van de weggebruiker, niet vanuit de tekentafel. En met weggebruikers bedoelen we automobilisten, fietsers én voetgangers.