Kijkduin op de kaart met enkele tonnen

Kijkduin krijgt 400.000 euro evenementenbudget van het Haagse stadsbestuur. De VVD, ondernemers en bewoners pleiten voor de oprichting van een onafhankelijke en innovatieve stichting die het budget zo gaat besteden dat de pot zich steeds weer opnieuw vult.

„Het doel is om dit incidentele budget structureel te maken. Een revolverende stichting”, zegt VVD-raadslid Alexander Roep, die hard heeft gestreden om dit budget vrij te maken tijdens de college-onderhandelingen. In het coalitieakkoord staat opgetekend dat in 2023 eenmalig geld wordt vrijgemaakt om Kijkduin een steuntje in de rug te geven tijdens de werkzaamheden in de badplaats. Momenteel wordt er gewerkt aan de bouw van de ondergrondse Entree en Fietsenstalling onder het Deltaplein. Met de oprichting van een onafhankelijke stichting waarin ondernemers en bewoners van het zand en land in zijn verenigd moet Kijkduin ook tijdens het werk op de kaart worden gezet. Roep diende een plan in bij het stadsbestuur voor goedkeuring van deze constructie. „De evenementen die worden georganiseerd leveren centjes op, die weer teruggaan in het stichtingsbudget. Denk aan kaartverkoop voor een treintje dat rondrijdt. Het idee is om quitte te draaien. Het budget moet worden uitgegeven door de stichting zelf onder toeziend oog van de gemeente.”

Volker Vedder van Chase Concept Score is ontzettend blij met de vier ton. „Een zegening uit onverwachtse hoek. De badplaats zit middenin een transitie en ook corona heeft een stempel gedrukt. Wat er nu al staat, zoals foodcourt Daily Taste, is een mooie basis, maar we hebben nog wat hulp nodig om de boel op de rails te zetten.” Dat beaamt Sandro Mona van Strandtent 14. „Ondanks de werkzaamheden is Kijkduin goed bereikbaar, maar veel mensen weten dit niet. Met evenementen gericht op families willen we een visitekaartje afgeven.” De ondernemers en bewoners weten als geen ander waaraan dit geld het beste uitgegeven kan worden. „Veel beter dan het stadhuis”, wijst Roep.

„Met de stichting kunnen we een impuls geven aan de bereikbaarheid en iets extra’s doen”, zegt Peter Boelhouwer, die de ondernemers advies geeft. „Zo kun je denken aan Hans Klok wederom met een show naar Kijkduin te halen en de tent al eerder neer te zetten en hierin kinderactiviteiten te houden”, geeft hij als voorbeeld.

Het idee is om als stichting een jaaragenda vast te stellen met evenementen die bezoekers trekken en tegelijkertijd geld in het laatje brengen om ook in de toekomst evenementen te organiseren. „Ik hoop dat het voorstel wordt overgenomen en dit concept over meer stadsdelen uitgerold kan worden”, aldus Roep.

Bron: De Telegraaf