Haagse VVD ‘annexeert’ stukje Wassenaar: ‘Bewoners Benoordenhout moeten hier inspraak hebben’

Niet voor de problemen in de Schilderswijk of Den Haag Zuidwest, maar voor die in het Benoordenhout maakte de Haagse VVD een actieplan. Bewapend met een schep, een hamer en een naambordje ‘Den Haag’ annexeerden de Haagse liberalen het oude ANWB-gebouw in Wassenaar.

Als een Gallisch dorpje omgeven door Romeins gebied, ligt het ANWB-gebouw officieel in Wassenaar. Maar aan drie kanten wordt het historische pand omgeven door het Haagse Benoordenhout, dat met argusogen kijkt naar het plan van de gemeente Wassenaar om op het terrein tussen de 400 en 425 woningen te bouwen, waarvan 25 procent sociale huur. De bewoners van het chique Benoordenhout klagen dat zij niet gehoord worden over de bouwplannen. En dat zit de Haagse VVD niet lekker.

,,Het is heel gek dat dit stukje eigenlijk Wassenaar is. Die gemeente bepaalt wat er met het gebouw gebeurt. De mensen hier omheen wonen officieel in Den Haag. Die zouden inspraak moeten hebben over hun buurt”, zegt Danique Reidsma, nummer 16 op de lijst en buurtbewoner.

Afvalproblemen in Laakkwartier, slechte woningen in Den Haag Zuidwest of het nijpende lerarentekort op basisscholen. Den Haag heeft genoeg dringende problemen in andere wijken en stadsdelen. Natuurlijk wil de VVD die ook aanpakken, maar het actieplan waarmee de liberalen hun campagne aftrapten, was gericht op de problemen in het Benoordenhout. De wijk is een gespreid bed voor de partij. De VVD was daar bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2018 verreweg de grootste met 38,5 procent van de stemmen. De partij liet de nummer twee in Benoordenhout, D66, hier ver achter zich. D66 behaalde er 18,9 procent van de stemmen.

Actieplan

De hele kandidatenlijst van de VVD is zaterdagmiddag opgetrommeld voor de ludieke annexatie. Met een ouderwetse HTM-bus rijden ze richting het ANWB-gebouw. Want dat is de andere kwestie die in het Benoordenhout hoog op de agenda staat: het schrappen van lijn 18. Het zijn twee van de zeven punten uit het Actieplan Benoordenhout, dat de VVD heeft opgesteld.

,,Dit is zo’n wijk waarvan mensen denken: dat gaat altijd wel goed. Maar ook hier speelt van alles: het ANWB-gebouw, Bronovo, lijn 18. Daar willen we ook aandacht voor vragen”, aldus Reidsma.

Bewoners van de Haagse wijk zijn fel tegen de komst van zoveel woningen op de plek van het ANWB-gebouw. Ze klaagden eerder al dat de bewoners van de Wassenaarse nieuwbouwwoningen wel volledig gebruik gaan maken van Haagse voorzieningen. Ze kunnen de wijk ook alleen maar uit via de Wassenaarseweg en de kruising met de Van Alkemadelaan. Dezelfde ontsluiting die de huidige bewoners gebruiken en die nu al heel druk is.

“Bewoners kunnen niet hun eigen raadsleden of wethouder aanspreken op dit probleem, want het is nu Wassenaar die beslist”

Woningen zijn zeker nodig, vindt Reidsma. Het gaat haar vooral om het principe dat bewoners inspraak moeten hebben. ,,Als hier zoveel mensen komen wonen, landt de impact hier in de wijk.” Rutger de Ridder, nummer 8 op de lijst, vult aan: ,,Bewoners kunnen niet hun eigen raadsleden of wethouder aanspreken op dit probleem, want het is nu Wassenaar die beslist.” De grenscorrectie met Wassenaar die de VVD voorstelt, is volgens hem heel moeilijk te realiseren, maar het kan wel. ,,Bewoners moeten zich fijn voelen en daar willen we ver voor gaan.

Opvallend is dat wethouder Anne Mulder, nu lijsttrekker van de VVD, nog in november na een tweede serie vragen van het CDA oordeelde dat zo’n grenscorrectie weinig zin heeft. De procedure duurt lang en zou niet op tijd komen voor het ANWB-gebouw. Dit jaar wordt namelijk het bestemmingsplan van het terrein al vastgesteld.

Andere wijk

Na de annexatie trekken de VVD’ers zaterdag de wijk in. Ze gaan langs de deuren om met bewoners te praten over wat er beter kan. ,,We gaan heel Den Haag door. Tot aan de verkiezingen zijn we per week in een andere wijk actief”, vertelt campagneleider Anouk van Brug. Wat er volgend weekend op de planning staat? ,,Het Statenkwartier.”