Den Haag bereikbaar
In coronatijd hebben we allemaal gemerkt hoe vervelend het is als je je door omstandigheden niet vrij kan of mag verplaatsen. Van afstand houden op straat tot thuis moeten werken tot een avondklok: we kregen te maken met maatregelen, die ons ook extra bewust hebben gemaakt hoe belangrijk we het vinden om zelf te kunnen bepalen wanneer en hoe we over straat gaan.
De VVD kiest daarom voor én-én-én-én: mensen moeten zelf de keuze hebben welk vervoersmiddel het beste past. De VVD wil niet dat Hagenaars de auto uit gepest worden. De eigen auto laten staan blijft een keuze, die aantrekkelijker gemaakt wordt door voldoende alternatieven, zoals lopen, fietsen, het openbaar vervoer, of een combinatie van vervoersmiddelen.
Als dichtstbevolkte stad van het land moeten we keuzes maken in het gebruik van de schaarse ruimte in straten, verkeersveiligheid en schone lucht. De VVD kiest voor meer groen, water en spelen in de wijken door auto’s en fietsen zo veel mogelijk ondergronds of inpandig te parkeren. Zo houden we de stad en de wijken veilig, leefbaar en bereikbaar en creëren we voldoende parkeerplekken.
Lopen is de minst belastende manier om jezelf te verplaatsen: geen uitstoot en geen voertuig dat je moet parkeren. Lopen is bovendien gezond. Voor de voetganger moet dan ook de rode loper uit in Den Haag. In de binnenstad, bij Hollands Spoor en op de boulevard is hiermee een goed begin gemaakt. De VVD wil dit voortzetten door te blijven investeren in veilige en aangename looproutes.
▶ Waar de openbare ruimte wordt opgeknapt of in gebieden die (op)nieuw worden ontwikkeld, zoals het Central Innovation District of de Binckhorst zorgen we altijd voor veilige en aangename looproutes. We denken daarbij aan een goede markering, bijvoorbeeld richting bezienswaardigheden en de winkelstraten.
▶ De stoep moet goed begaanbaar zijn. In veel wijken zijn er steeds meer gewone woonstraten waar de stoep vrijwel onbegaanbaar is door bijvoorbeeld geparkeerde fietsen. Dit bevordert het lopen niet en is een enorme hindernis voor mensen met een beperking en ouders met kinderwagens. De VVD wil dat vanuit de stadsdelen bestaande budgetten worden ingezet om samen met bewoners en ondernemers straat voor straat maatwerkoplossingen te zoeken, zoals vaste fietsparkeerplekken.
▶ De VVD wil dat mensen met een beperking zonder hinder over straat kunnen. Stoepen moeten op- en afritten hebben en routes waar voor mensen met een beperking obstakels in zitten, zoals trappen, moeten goed worden aangegeven. De VVD wil met mensen met een beperking dergelijke problemen in kaart brengen en de oplossingen opnemen in een meerjarig plan.
▶ Bij omleidingen, bijvoorbeeld wegens bouwprojecten, moet altijd rekening worden gehouden met fietsers, voetgangers en mensen met een beperking. Dat er geen vergunning nodig is, betekent niet dat die verantwoordelijkheid er niet is. Het gebeurt helaas te vaak dat omleidingen onduidelijk, gevaarlijk, slecht begaanbaar, of zelfs helemaal niet geregeld zijn. Er moet gezorgd worden voor tijdelijke op- en afritten van stoepen.
Voor veel Hagenaars is de fiets een ideaal vervoermiddel voor woon-werkverkeer, de boodschappen, om naar school te gaan, te gaan sporten of vrienden te bezoeken. Er zijn steeds meer fietsen en dat is te zien in de woonwijken en op het fietspad. Helaas is de populariteit van de fiets ook terug te zien in de ongevallencijfers. De VVD wil dat fietsen wordt gestimuleerd, maar wil problemen aanpakken. We investeringen daarom in verkeersveiligheid en een meerjarenplan fietsparkeren.
▶ Hagenaars moeten hun kinderen met een gerust hart op de fiets naar school laten gaan. De VVD wil extra geld uittrekken voor veilige schoolroutes. Door gebruik van cofinanciering van de Rijksoverheid voor verkeersveiligheid wordt elke gemeentelijke euro verdubbeld. Tijdelijke sluiting van schoolstraten voor auto’s bij de in- en uitloop van scholen moet worden voortgezet.
▶ Het voor verkeersveiligheid bestemde geld moet worden uitgegeven aan de aanpak van de meest gevaarlijke plekken in de stad. Om te weten welke plekken dat zijn, is goede data onmisbaar. Den Haag moet vooroplopen met de registratie van data over verkeersongevallen en het werken aan slimme oplossingen door bijvoorbeeld startups.
▶ Nog steeds zijn er doorgaande fietsroutes met klinkers in plaats van asfalt. De asfalteermachine moet overuren draaien. Dit fietst fijner en is veiliger.
▶ Bij meer dan vier op de vijf fietsongevallen is geen ander verkeer betrokken. Daarom is aandacht nodig voor fietsvaardigheid en ook gedrag van fietsers in het verkeer. Den Haag moet in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond inzetten op een educatief programma voor scholen, en ook speciaal voor ouderen en migranten.
▶ Op te veel kruispunten staan voetgangers, fietsers of automobilisten onnodig lang te wachten op groen licht. Dit is ergerlijk en onnodig. We maken met weggebruikers een verbeterplan om tot een betere afstelling van verkeerslichten te komen.
▶ Maaltijdbezorgers op de scooter, brommer of fiets gedragen zich te vaak asociaal in het verkeer en raken ook te vaak betrokken bij verkeersongevallen. De gemeente maakt in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond afspraken met werkgevers om maaltijdbezorgers te trainen en de bedrijven te committeren aan veilig rijgedrag, inclusief naleving van wetten zoals het verbod op telefoongebruik en stoppen voor rood licht.
▶ In (wijk)winkelstraten wordt gezocht naar mogelijkheden voor inpandig fietsenstallingen zoals de stalling op het Noordeinde en de Denneweg. Ook langdurig leegstaande winkelpanden komen hiervoor in aanmerking.
▶ Geparkeerde fietsen horen niet op iconische plekken in de binnenstad. De fietsenstallingen op het Plein en de Plaats komen onder de grond of in bestaande gebouwen.
▶ De VVD wil dat bij alle nieuwbouw van woningen inpandig aantrekkelijke fietsparkeerplaatsen worden gebouwd. Als een ontwikkelaar meer (fiets)parkeerplekken maakt dan nodig voor zijn project, moet de gemeente daar voordelen tegenoverstellen zoals bonuspunten in een aanbesteding.
▶ Werkgevers moeten zorgen voor voldoende fietsparkeerplaatsen voor hun werknemers. Bij nieuwe kantoorpanden wordt een ruimere fietsparkeernorm gehanteerd.
▶ In woonwijken wordt met de bestaande budgetten ingezet op vaste fietsparkeerplekken, waarbij een vrij voetpad verzekerd moet zijn. We vragen bewoners mee te denken over goede locaties. Fietsenstallingen komen steeds meer in plaats van nietjes en trommels, die zeker in drukke wijken zoals het Zeeheldenkwartier geen oplossing bieden. De VVD wil dat bewoners dichtbij kunnen parkeren en dat de kosten beperkt zijn.
▶ De VVD gelooft niet dat het plan voor het alternatief voor fietsen door de Grote Marktstraat een wenselijke oplossing biedt. Het plan hinkt op twee gedachten. De VVD is vóór het mogen fietsen door de Grote Marktstraat onder de voorwaarde dat de route- en informatievoorziening verbeterd wordt. Brommen is niet toegestaan.
▶ De VVD wil dat er net als op Scheveningen door de stad duidelijke plekken worden aangewezen waar elektrische scooters mogen staan.
Veel Hagenaars hebben een auto, omdat die voor hun situatie handig of zelfs onmisbaar is. De VVD wil daarom dat wijken ook met auto goed bereikbaar blijven en dat Hagenaars in hun wijk kunnen blijven parkeren. De VVD wil dat de prijs van de eerste parkeervergunning niet stijgt en dat Hagenaars niet uit de auto gepest worden, maar zelf de vervoersvorm kiezen die bij hun behoefte past.
De VVD wil wel volop inzetten op meer ondergrondse en inpandige parkeerplaatsen, niet alleen in de directe omgeving van de stations en het centrum, maar ook in woonwijken en drukke winkelstraten. Zo ontstaat er op straat meer ruimte voor groen, wandelen, spelen en ontmoeting. Dit zou tegen aantrekkelijke tarieven moeten zijn. In de eerste plaats zou dit moeten gelden voor nieuwe parkeerplaatsen, maar de VVD wil ook onderzoeken of een deel van de bestaande parkeerplaatsen onder de grond kan worden gebracht.
▶ De VVD wil meer ondergrondse of inpandige parkeerplekken door de stad. De VVD wil mogelijkheden daarvoor onderzoeken op bijvoorbeeld de Marialaan, Koningin Emmakade en Waldeck Pyrmontkade, het Loosduinse Hoofdplein, het Alphons Diepenbrockhof, het Anna Paulownaplein en Escamp (Zuidwest).
▶ Pas als er een fatsoenlijk alternatief in een buurt is gerealiseerd, bijvoorbeeld ondergronds of inpandig, kunnen straatparkeerplaatsen worden verwijderd. Laden en lossen moet voor ondernemers en bewoners mogelijk blijven.
▶ In de directe omgeving van de stations is parkeren voor de deur niet nodig. De parkeernorm mag hier wat de VVD betreft laag zijn. Dit geldt ook voor het Centrum om de leegstand te verminderen. Bij leegstand heeft de huidige parkeernorm veel invloed op de bepaling van de functie.
▶ Als een concessie tot exploitatie van een parkeergarage afloopt, wil de VVD dat in de nieuwe concessie de behoefte aan parkeerruimte voor deelvervoer en fiets wordt meegenomen.
▶ Op te veel plaatsen in Den Haag wordt te hard gereden. Of het nu gaat om de Koningin Emmakade en Waldeck Pyrmontkade, Albertingk Thijmstraat, Stadhouderslaan en Statenlaan of om de Westduinweg, Gevers Deynootweg en het Havenkwartier, of om de Van Alkemadelaan, om de Landscheidingsweg, om de Laan van Meerdervoort, om de Vaillantlaan of de Houtrustweg en Paul Krugerlaan. Dit vraagt handhaving door politie en intensivering van camera-inzet (flitspaal) of trajectcontrole. De gemeente moet hier bij het OM op aandringen.
▶ Ook geluidsoverlast is een groeiend probleem. De VVD wil dat Den Haag in samenwerking met innovatieve ondernemers investeert in geluidsflitspalen om deze overlast tegen te gaan. Op korte termijn wil de VVD investeren in zogeheten ‘noise control’-apparatuur voor mobiele handhaving. De VVD wil van de huidige één naar minimaal vier exemplaren. Ook wil de VVD onderzoeken of boa’s de bevoegdheid kunnen krijgen te handhaven op geluidsoverlast.
▶ Het herinrichten van straten kan ook bijdragen aan het ontmoedigen van hardrijden en het voorkomen van overlast.
▶ Schaarse parkeerplekken in woonwijken zijn niet bedoeld voor geparkeerde bestelbusjes die daar overduidelijk niet thuishoren. De pilot in Rustenburg Oostbroek waarbij het parkeerverbod van busjes wordt gehandhaafd, rollen we uit over de hele stad.
▶ Spookauto’s zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het is lastig om parkeerboetes te innen van niet-Nederlandse kentekens. Indien verkeersboetes niet geïnd kunnen worden, wil de VVD dat standaard een wielklem wordt geplaatst bij foutparkeren of onbetaalde boetes.
▶ In winkelgebieden is de auto (maximaal) te gast. De VVD wil dat bij het opknappen van winkelstraten de weginrichting hierop wordt aangepast.
De trein, tram, bus en taxi zijn onmisbaar in onze stad. Openbaar vervoer zorgt ervoor dat grote aantallen mensen snel en efficiënt vervoerd kunnen worden. De VVD wil dat het openbaar vervoer zo aantrekkelijk mogelijk wordt, zodat het een volwaardig alternatief voor de auto is. Mede dankzij de VVD is de succesvolle Randstadrail ontwikkeld en is het openbaar vervoer veiliger geworden. De VVD wil deze successen uitbreiden met een nieuwe regionale lightrailverbinding tussen de luchthaven en de kust. Trams en bussen moeten vaker langskomen, ook in de nacht bij evenementen en tijdens mooie stranddagen. Verder zetten we in op flexibeler personenvervoer per kleinere, elektrische bus naar en vanuit gebieden waar minder mensen naartoe reizen.
▶ Het succes van openbaar vervoer hangt af van of de trams en bussen veilig, betrouwbaar en schoon zijn. Als er elke tien minuten (of vaker) een tram komt, is het voor veel Hagenaars een alternatief voor de auto. De VVD wil daarom inzetten op hoogfrequente tramlijnen, met voldoende controles tegen zwartrijden en overlast.
▶ De komende jaren wordt er in Den Haag veel gebouwd en zal de stad veel nieuwe Hagenaars verwelkomen. De VVD wil dat samen met HTM in iedere nieuwe woning in het welkomstpakket een tijdelijk Haags OV-abonnement klaarligt om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.
▶ De VVD wil experimenteren met kleinere elektrische bussen op vaste tijden op rustige lijnen, aangevuld met elektrische busjes die op afroep vaste plekken in de wijk aandoen. Zo zorgen we voor een fijnmazig netwerk, zonder dat bussen nodeloos leeg rondrijden. We onderzoeken daarbij het onder één vlag meenemen van speciaal deelvervoer, zoals WMO, scholieren en ouderen.
▶ Investeringen in de stations van de afgelopen jaren hebben deze gebieden tot geweldige stadsentrees gemaakt. Station Laan van NOI moet in dezelfde lijn worden verbeterd. In en rond de stations verdienen de looproutes een impuls en moeten meer fietsparkeerplekken komen.
▶ Het Openbaar Vervoer moet bij uitstek goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Signalen over slechte toegankelijkheid moeten altijd met een praktijktest worden onderzocht.
▶ De kwaliteit van taxivervoer is er flink op vooruit gegaan de afgelopen jaren. Veiligheid in de taxi en veiligheid van de taxi voor andere weggebruikers blijft een aandachtspunt waarover de gemeente in gesprek moet met de sector. De VVD wil afspraken maken om bij meerdere incidenten licenties in te trekken, zodat de chauffeurs die goed werk doen niet lijden onder het slechte gedrag van collega’s. Dit geldt ook voor Uber en soortgelijke bedrijven.
▶ Openbaar vervoer moet kunnen doorrijden. We zetten in op een versnellingsprogramma bij verkeerslichten voor openbaar vervoer. Het openbaar vervoer mag niet de dupe worden van de aanleg van snellere en betere fietsroutes.
▶ De VVD wil dat Den Haag zich in de Metropoolregio inzet op de realisatie van hoogwaardig Openbaar Vervoer op de Koningscorridor, waarbij Scheveningen Bad en Haven via Den Haag Centraal en Binckhorst verbonden worden met Voorburg, Zoetermeer en Delft. De lijn ligt gedeeltelijk onder de grond. De ruimte die bovengronds vrijkomt tussen Binckhorst en Scheveningen wordt vergroend en daar ontstaat ruimte voor extra woningbouw. De ontwikkeling kan voor een groot deel worden bekostigd uit het Nationaal Groeifonds.
▶ Verder wordt in de plannen voor Zuidwest nadrukkelijk en tijdig een betere OV-ontsluiting meegenomen. De VVD wil dat in Metropoolregioverband wordt ingezet op het realiseren van de Leyenburgcorridor voor een betere verbinding van Den Haag Centraal met de Leyweg, Loosduinen en Zuidwest.
▶ De aansluiting van openbaar vervoer tussen stad en strand is niet optimaal. Het openbaar vervoer moet een goed alternatief zijn voor de auto. Bij evenementen en drukke dagen moet er meer en tot later openbaar vervoer rijden.
▶ De VVD wil een werkend Park+Ride-plan invoeren bij de Uithof. Naast een aansluiting op de huidige Bikinilijn komen er shuttles die voor een minimale bijdrage van en naar de binnenstad, Scheveningen en Kijkduin rijden. Op de langere termijn moet de Koningscorridor bijdragen aan een betere verbinding.
Deelvervoer is een manier om eenvoudig een auto, scooter of fiets te kunnen pakken in de stad zonder er zelf één te hoeven bezitten of als aanvulling op ander vervoer. De gemeente moet deelvervoer faciliteren, maar tegelijk voorkomen dat deelvoertuigen hinderlijk in de weg staan in winkel- en woonstraten. De VVD wil daarom het aanbieden van deelvervoer alleen toestaan onder duidelijke en strikte voorwaarden, die door de gemeente moeten worden gehandhaafd.
▶ De VVD wil dat het de norm wordt dat op wijkhubs een goed aanbod van deelvervoer te vinden is. Dit kan gaan om (e-)fietsen, (e-)scooters en in de toekomst ook andere lichte elektrische voertuigen, mits die zijn toegelaten tot de openbare weg
▶ Deelvoertuigen mogen alleen op deze hubs of enkele andere aangewezen plekken in de wijk staan, zodat ze niet hinderlijk overal slingeren. De locatie van wijkhubs en andere aangewezen plekken voor deelvervoer in de wijk moet in samenspraak met bewoners plaatsvinden.
▶ De VVD wil het aanbieden van deelvervoer op straat verbinden aan één of meer concessies. Zo kunnen er strikte voorwaarden worden opgelegd over parkeren, onderhoud en opruimen van voertuigen. Aanbieders zijn verantwoordelijk voor correct gebruik door hun gebruikers en de gemeente handhaaft streng op de voorwaarden, met concessieverlies als mogelijke straf.
Investeren in bereikbaarheid
Samen met de Metropoolregio wil de VVD inzetten op betere bereikbaarheid van Den Haag. Er moet worden ingezet op een stapsgewijze aanpak van de doorstroming op de N44 en de Prinses Beatrixlaan (Rijswijk). Ongelijkvloerse kruispunten zijn hier minimaal nodig. De N44 wordt bij voorkeur ondertunneld. Ook moeten de verbindingen van Zuidwest met Den Haag centrum, Westland en Delft worden verbeterd.
▶ De Utrechtsebaan is essentieel voor de bereikbaarheid van de stad, maar zorgt ook voor overlast en luchtvervuiling. Bovendien vormt deze toegangsweg een barrière tussen het centrum en Bezuidenhout. De VVD wil dat de verdere overkapping van deze weg onderzocht wordt. Als bijdrage aan de financiering kan een combinatie met de herontwikkeling van Bezuidenhout-West worden bekeken en kan een deel van de nieuwe ruimte bovengronds voor woningbouw en een stadspark met wateropvang worden gereserveerd. Ongeacht de uitkomst van het onderzoek kan reeds gestart worden met het vergroenen van de Utrechtsebaan.
▶ De VVD wil onderzoeken of de A12 bij Leidschenveen-Ypenburg ondertunneld kan worden. Op dit moment wordt het stadsdeel in tweeën gedeeld. Onderzoek zou de wijze van financiering moeten verduidelijken en uit moeten wijzen op welke wijze de wijken Ypenburg en Leidschenveen aan elkaar gekoppeld kunnen worden.
▶ De VVD is voor doorstroming in de hele stad. De toegangswegen moeten ten volle benut worden: Utrechtsebaan, Rotterdamsebaan, Noordelijke Randweg (Landscheidingsweg en Hubertustunnel), de Prinses Beatrixlaan (A4, Rijswijk) en Zuidelijke Randweg (Lozerlaan / Erasmusweg). De VVD wil dat de luchtkwaliteit voor alle wijken verbetert en vindt dit een randvoorwaarde voor het Verkeerscirculatieplan Centrum-Noord. Daarnaast moet blijvend geïnvesteerd worden in de andere toegangswegen om overlast niet te concentreren en bereikbaarheid voor alle bewoners te vergroten. Nu Vroondaal uitbreidt, is speciale aandacht nodig voor de doorstroming en de capaciteit van de Lozerlaan.
▶ Wie niet met de auto de stad in hoeft, moet met goede alternatieven gemotiveerd worden dit ook niet te doen. Daarom investeren we in goede Park+Ride-faciliteiten met snelle, gratis OV-verbinding met de stad. Voor financiering zoeken we samenwerking met de Metropoolregio en de Rijksoverheid.
▶ De internationale bereikbaarheid van Den Haag moet verder worden verbeterd. Rotterdam The Hague Airport is van groot belang voor de internationale stad van vrede en recht. Den Haag moet zich inzetten voor behoud van de luchthaven en kansen voor de luchthaven om voorloper te zijn op het gebied van synthetische kerosine en elektrisch vliegen. Met de lightrailverbinding naar Den Haag en Scheveningen wordt de luchthaven beter bereikbaar.
▶ De VVD wil dat internationale bezoekers ook een volwaardig alternatief hebben voor vliegen. Daarvoor is een betere internationale bereikbaarheid over het spoor onontbeerlijk. Om te beginnen moet er weer een rechtstreekse treinverbinding met Brussel komen.
Schone bereikbaarheid
Veel van het fijnstof en stikstof in Den Haag komt uit de zee, dat kunnen we niet veranderen. Wat wel kan is een deel van de vieze lucht van het verkeer op een slimme manier rap te verminderen. De VVD wil dat de gemeente dit niet doet door de automobilisten, bedrijven, taxichauffeurs of scooterrijders weg te pesten, maar door het aantrekkelijk voor ze te maken om snel over te stappen op een emissieloos voertuig. Voordat overgegaan kan worden op emissieloos rijden, moet wel de laadinfrastructuur op orde zijn. Een voorspelbaar beleid, helpt bewoners en ondernemers de juiste beslissingen te maken.
▶ De VVD wil dat de gemeente een toekomstbestendig laadplan voor auto’s en elektrische scooters maakt. Aangevraagde laadpalen moeten sneller worden gerealiseerd. Laadpalen integreren we zo veel mogelijk in bestaande infrastructuur, zoals in de paaltjes in Bezuidenhout.
▶ Samen met Haagse ondernemers en bezorgdiensten maken we een plan om vanuit hubs emissieloos bedrijven en instellingen veilig, efficiënt en schoon te bevoorraden en pakketjes te bezorgen. De over de stad verspreide hubs bieden een mooie kans voor oplaadpunten, zodat Den Haag voorop kan gaan lopen met schone logistiek in de stad.
▶ Samen met de taxibranche wordt gekeken hoe taxivoertuigen richting 2030 over kunnen gaan op elektrische voertuigen.
▶ Voor gewone auto’s wil de VVD volop gebruik maken van regelingen van de Rijksoverheid om emissieloos rijden te stimuleren. Daarnaast komt er een nieuwe lokale sloopsubsidie. De VVD is tegen verschillende parkeertarieven op basis van uitstoot.
▶ Alle maatregelen voor bedrijven en distributie wil de VVD afstemmen in regionaal en G4-verband, zodat de gefaseerde invoering en voorwaarden gelijk zijn. Dit biedt voor bedrijven duidelijkheid en mogelijke schaalvoordelen en voorkomt dat er een lappendeken van regels ontstaat. Voor stimulering van versnelde vergroening van het wagenpark wil de VVD met de G4 en de regio inzetten op financiering vanuit de Rijksoverheid met een prikkel voor de bedrijven die vooropgaan in deze transitie.