Commissieblog: ‘Politiek is niet alleen ideeën uitvoeren, maar ook controleren hoe het gebeurt’

Maak jij ook wel eens goede voornemens? Ik wel en dat geeft me een goed gevoel. ‘Fijn, ik ga gezonder leven of meer leuke dingen doen!’. Maar vaak komt hier weinig terecht. De waan van de dag slokt me op en het goede voornemen raakt uit zicht. Tot ik later weer min of meer dezelfde voornemens maak en daar weer een, kortstondig, goed gevoel aan overhoud.

Als je je verdiept in de wereld van de goede voornemens leer je: wie bewust bezig is met het waarmaken ervan wordt succesvoller en/of gelukkiger.

De politiek heeft de neiging met plannen om te gaan zoals ik (en velen met mij) dat doen met goede voornemens. We praten veel over ambities, plannen, visies et cetera. Maar wat daarvan in de praktijk terecht komt, vinden politici minder interessant. Terwijl ook hier geldt: als je aandacht hebt voor bereikte resultaten en daarvan leert, kun je effectiever politiek bedrijven. Ten eerste omdat het uiteindelijk natuurlijk om die resultaten gaat. Ten tweede omdat opgedane inzichten weer leiden tot betere plannen in de toekomst.

De afgelopen week was dat betreft een goede week. In de commissies (vergaderingen ter voorbereiding op de gemeenteraad) gingen raadsleden en wethouders in debat over de programmarekening. Daarin (ruim 500 pagina’s!) legt het college van B&W verantwoording af over het afgelopen jaar (dus 2021). Twee volle dagen werd er gesproken over ieder denkbaar onderwerp waar de gemeente over gaat.

Ook hier zag je echter de geringe interesse in terugblikken. Sommige partijen waren afwezig, andere konden het niet nalaten de nadruk te leggen op de actualiteit. Zonde, want daarmee gaat een schat aan nuttige informatie verloren.

Zo blijkt dat de gemeente in 2021 bijna €70 miljoen minder uit heeft gegeven dan vorig jaar. Dat lijkt goed nieuws. Maar dat is alleen zo als alle doelen ook zijn gehaald. Als je én minder uitgeeft én je doelen niet haalt, is er iets anders aan de hand. Bijvoorbeeld personeelstekort, of uitstel van projecten door corona. Een voorbeeld: er is in 2021 €1,1 miljoen minder uitgegeven aan een verkeersveiligheidstraject in de Ruychrocklaan in Benoordenhout. De VVD is daar niet blij mee omdat we dat geld juist wél hieraan hadden willen uitgeven. Gelukkig gaat het project dit jaar alsnog door.

Als VVD-woordvoerder financiën let ik natuurlijk altijd op lage lasten. De gemeente heeft als doel om in de top3 lage lasten van 40 grotere gemeenten te staan. Vorig jaar stonden we echter op een vierde plek. Nog steeds niet slecht maar voor een liberaal genoeg reden alert te zijn. Hoewel onze gemeente in 2021 de lasten nauwelijks heeft verhoogd, hebben andere gemeenten het beter gedaan.

Begrijp me niet verkeerd: ik wil niet blijven hangen in het verleden. Maar je kunt er wel van leren. Daardoor kun je beter plannen maken voor de toekomst. Een dik en, op het eerste gezicht, saai document als de programmarekening verdient daarom onze aandacht, ook de komende jaren. Dát is een goed voornemen waar ik me aan ga houden!