Ondernemers maken onze stad

Onze ondernemers zijn het fundament van onze stad. Ze zorgen voor banen, sponsoren onze verenigingen, dragen bij aan innovatie en het behoud van bruisende winkelstraten. We zetten ons in voor een stad waarin ondernemerschap bloeit, met ruimte voor initiatief en samenwerking.

Onze winkelstraten

Onze winkelgebieden zijn het kloppende hart van Den Haag. Van de Fred tot de Weimarstraat tot de Haagse Markt, wij maken volop werk van onze winkelstraten en winkelgebieden.

  • Investeringen in bereikbaarheid en de openbare ruimte verbeteren ons vestigingsklimaat en maken het aantrekkelijker voor bezoekers. Daar gaan wij de portemonnee voor trekken.
  • De gemeente blijft ondernemers ondersteunen in het organiseren van kleine activiteiten die bezoekers aantrekken, zoals markten, feestdagen, optredens, kinderfeesten en themadagen.
  • Borden en uitstallingen op de stoep zijn binnen winkeltijden gewoon toegestaan, zolang verkeer en voetgangers er gemakkelijk langs kunnen.
  • Wij stimuleren sfeervolle winkelstraten en zorgen dat zaken zoals kerstverlichting of vlaggetjes praktisch geregeld kunnen worden.
  • Op de stoep voor onze winkels zijn veel fietsparkeerproblemen. We zorgen voor verzamelplekken binnen of buiten, met handhaving.
  • De coördinatie en communicatie bij opbrekingen rond winkelgebieden kan veel beter. Al voor de straat open gaat, wordt met ondernemers gesproken en een plan gemaakt.
  • Leegstand in winkelgebieden verminderen we met tijdelijke invulling die levendigheid stimuleert, zoals makers, kunst, pop-up. We maken heldere afspraken met eigenaren zodat ze flexibel om kunnen gaan met tijdelijke gebruikers.

Lang leve de BIZ

De bedrijfsinvesteringszones, ofwel de BIZ-gebieden, functioneren goed in Den Haag. Toch is er altijd ruimte voor verbetering.

  • De samenstelling van het winkelaanbod wordt besproken door de BIZ of de ondernemersvereniging en de gemeente. De gemeente stimuleert zowel ondernemers als pandeigenaren om deel te nemen.
  • De gemeente en BIZ’en bekijken wat wel en wat niet onder het budget van de BIZ valt als dat nodig is. Wat ons betreft horen plantenbakken thuis bij de gemeente.
  • Bij winkeldiefstal staan ondernemers vaak in de kou. We gaan in gesprek met de politie hoe we de registratie van diefstal kunnen verbeteren, bijvoorbeeld in de Fahrenheitstraat. Via de BIZ kunnen maatregelen zoals een winkelverbod worden uitgevoerd.
  • We maken nog duidelijker wie bij de gemeente het aanspreekpunt is voor de BIZ.
  • Bij de MKB-toets worden belanghebbende BIZ’en actief benaderd door de gemeente.

De zero-emissiezone mag geen zero-omzet zone worden

De zero-emissiezone (ZEZ) is belangrijk voor schone lucht, maar Den Haag is geen kopie van andere steden. Voor ondernemers is de energietransitie een grote opgave. Investeringen in bijvoorbeeld nieuwe voertuigen zijn kostbaar en vragen jarenlange planning. Daarom is duidelijkheid vanuit de overheid heel belangrijk.

  • We voeren de zero-emissiezone in Den Haag pas in 2035 in. Dat doen we onder duidelijke voorwaarden.
  • We kijken goed naar netcongestie. Zolang het stroomnet onvoldoende capaciteit heeft, gaat de invoering van de ZEZ in de pauzestand.
  • Als de invoering van de ZEZ het einde zou betekenen van een markt, een lokaal evenement of buurtinitiatief, bieden we ondernemers maatwerk om de continuïteit te garanderen.
  • De haven van Scheveningen wordt uitgezonderd van de ZEZ. De haven blijft via meerdere routes goed bereikbaar, ook voor dieselwagens.
  • We breiden de sloopsubsidies voor ondernemers uit.
  • De communicatie vanuit het stadhuis wordt opgevoerd. Er komt een team dat ondernemers opbelt en bij hen langsgaat. We bieden hulp aan ondernemers voor wie doelstellingen niet haalbaar zijn.

Horeca

Onze horeca laat onze stad bruisen, of je nu op een zomerse namiddag bij een strandtent een ijskoffie drinkt of ‘s nachts tot 3 uur doorzakt in de Danzig. Een stad zonder horeca is een saaie stad.

  • We beschermen onze horecaondernemers tegen onrealistische geluidsregels. Daarom voegen we geen nieuwe woningen toe op plekken waar we nu al weten dat dit tot geluidsproblemen zal leiden.
  • We maken werk van de Avenue Culinair. We handhaven op hardrijden op de kade en gaan ondernemers helpen om de Avenue weer stevig op de kaart te zetten. Er komt meer ruimte voor terrasboten aan de Bierkade, in overleg met het waterschap.
  • We willen meer maatwerk voor terrassen in smalle straatjes zoals de Maliestraat en Maliebrug. Een terras hoeft niet altijd voor de gevel te liggen. We breiden de bestaande uitzonderingen op die regel uit.
  • Over terrasverwarmers doen we niet moeilijk. Ze verlengen het terrasseizoen en zorgen voor gezelligheid op straat, ook bij minder weer.
  • De bijschrijfplicht verplicht ondernemers om leidinggevenden officieel te registreren bij de alcoholvergunning. Deze verplichting is landelijk geregeld, maar levert weinig op. Wij willen er landelijk voor pleiten dat deze regel wordt aangepast.

Toeristische trekpleisters

Met onze stranden, musea, attracties en een prachtige historische binnenstad heeft Den Haag alles in huis om de leukste bestemming in Nederland te zijn voor korte en langere vakanties.

  • We koesteren Madurodam en Drievliet en blijven deze parken actief faciliteren. De gemeente zet zich in voor verdere samenwerking en goede citymarketing om deze parken te versterken als toonaangevende attracties.
  • De vuurtoren in Kijkduin staat er weer. Nu is het zaak om door te pakken. We zorgen voor voldoende parkeerruimte en jaarronde publiekstrekkers. We denken aan kunstexpo’s in de openbare ruimte, vermaak voor kinderen en een groot wellnesscentrum in de nieuwbouw van het Atlantic Hotel.
  • De Haagse Markt wordt weer een attractie voor het hele land. We zorgen voor een goed bereikbare markt met een uniek aanbod. We investeren in de gemeentelijke marktorganisatie door sterke sturing op de economische kwaliteit van de markt. We grijpen in op de illegale uitwassen en ondermijning aan de achterkant van de markt.
  • Wij zien een prachtige kans voor een Noordzee Experience in de haven van Scheveningen, waar je kunt leren over vis en voedsel, maar ook over energie en defensie. De gemeente gaat op zoek naar een locatie.
  • Den Haag kan zich veel sterker ontwikkelen als internationale hotspot voor cultuurtoerisme. We gaan aan de slag met het Kunstmuseum, de Escher-collectie en de Amerikaanse ambassade.
  • De kosten voor evenementen zijn flink gestegen. We trekken hier extra geld voor uit en de gemeente gaat organisatoren zowel financieel als praktisch beter ondersteunen. Denk aan het bevrijdingsfestival, het vuurwerkfestival, het vliegerfestival, Koningsnach en de Royal Christmas Fair.
  • Parkpop komt terug in het Zuiderpark.
  • Op de Binckhorst koesteren wij de Fokker Terminal. We investeren in betere geluidsisolatie zodat de Terminal kan blijven functioneren.
  • Wij willen terug naar échte citymarketing. Met meer sturing vanuit de gemeente. Uitvoering van het beleid kan worden uitbesteed aan bijvoorbeeld The Hague & Partners.

We maken werk van de ontwikkeling van Scheveningen

Scheveningen biedt zat kansen voor groei van toerisme en bedrijvigheid. Dat vraagt wel een aantal duidelijke keuzes en investeringen.

  • We maken geld vrij voor een nieuw programma De Kust Gezond. We zorgen dat haven, dorp en bad de plannen krijgen die hun unieke karakter respecteren.
  • We gaan het kwaliteitstoerisme uitbouwen. De openbare ruimte wordt verbeterd en we streven ernaar om winkels en hotels naar een hoger niveau te brengen.
  • We gaan volle kracht door met de al ingezette herontwikkeling van de Pier. Dit is essentieel voor het imago en de economische toekomst van Scheveningen. Er komt een jaarronde exploitatie op de Pier. Geen woningen, wel horeca, conferenties en andere activiteiten.
  • In de haven bouwen we onze havengebonden economie uit. Niet alleen visserij, maar ook bedrijven binnen de offshore, defensie en veiligheid zijn welkom aan de haven.
  • Wij staan pal achter onze visserij. Dit is een belangrijke economische factor en draagt bij aan onze voedselzekerheid. De gemeente geeft het goede voorbeeld door Noordzeevis in te kopen bij evenementen.
  • Er komt meer ruimte voor permanent bouwen en het jaarrond exploiteren van strandtenten. Er komt een diverser aanbod aan het strand. Denk aan overnachtingen en retail.

De gemeente maakt het simpel voor onze lokale ondernemers

Een ondernemer is geen hordeloper. De communicatie met ondernemers kan een stuk beter, net als de dienstverlening. Wij zien graag dat de gemeente mét ondernemers werkt, in plaats van op papier.

  • Iedere partij belooft het: er komen minder regels. In de praktijk blijkt dit weinig op te leveren. Wij zetten in op de ondernemerstoets, ofwel de MKB-toets. Voor een toets kun je zakken. Dus: geen groen licht betekent geen plan.
  • Er komt één loket voor ondernemers en evenementen dat hulp biedt bij vragen, vergunningen en schuldhulpverlening. Ambtenaren zoeken met ondernemers naar wat wél kan.
  • Verantwoording rondom evenementen is belangrijk, maar het papierwerk kan veel minder. Wij zijn tegen de rapportageplichten over duurzaamheid.
  • We handhaven op grote zaken in plaats van goedbedoelende ondernemers dwars te zitten. Denk hierbij aan handhaving op het bestemmingsplan, louche ondernemingen of de verloedering van bedrijventerreinen.
Voor jezelf beginnen in Den Haag

Niets is mooier én moeilijker dan de sprong in het diepe te wagen en voor jezelf te beginnen. Wij willen startende ondernemers de ruimte geven om zo snel mogelijk van idee naar uitvoering te komen.

  • De gemeente gaat duidelijker maken waar kansen liggen voor pop-up locaties en andere kansen in nieuwbouwgebieden.
  • In tijdelijk leegstaande panden van de gemeente kunnen startende zzp-ers gratis terecht, tegen enkel een bijdrage voor gas, licht en water.
  • We gaan het Haagse armoedebeleid spiegelen aan startende ondernemers. Starters kunnen aanspraak maken op alle lastenverlichtingen die de gemeente aan lagere inkomensgroepen aanbiedt.
Grote werkgevers zorgen voor banen

Den Haag huisvest een aantal grote werkgevers die van grote betekenis zijn voor onze stad en economie. Shell kennen we allemaal. Maar ook PostNL, ANWB en internationale instellingen zoals het Internationaal Strafhof (ICC) zorgen voor banen, innovatie en internationale uitstraling.

  • Naast de bestaande Economic Board organiseert de gemeente een jaarlijkse top met grote werkgevers om samenwerking te versterken en gezamenlijke kansen te benutten.
  • We zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat, met aandacht voor voldoende ruimte, goede bereikbaarheid en uiteraard voldoende woningen voor werknemers.
  • Bedrijven horen hun werk veilig te kunnen doen. Daarom treden we op tegen acties waarbij gebouwen worden beklad of bezet.

Ondernemen en onderwijs

  • We maken afspraken met ROC’s over het opleiden van vakmensen zoals fietsenmakers,
    schoenmakers en beveiligers. De gemeente en het bedrijfsleven sluiten een akkoord over stages.
  • We zorgen dat Haaglanden Leert Door openstaat voor meer dan enkel geaccrediteerde opleidingen en ROC Mondriaan. Ook bedrijven die andere opleidingen aanbieden en mensen zo aan het werk helpen, krijgen een plek.
  • De landelijke Rijke Schooldag geeft alle kinderen de kans om deel te nemen aan sportieve en culturele activiteiten. In Den Haag zoeken we actief de samenwerking met het MKB in het kader van de Rijke Schooldag.