Terug naar nieuwsoverzicht

Voor circus De Mos betalen autobezitters de prijs

Dit opiniestuk verscheen eerder in het AD en is geschreven door:
Lotte van Basten Batenburg, fractievoorzitter VVD Den Haag
Judith Klokkenburg, fractievoorzitter ChristenUnie/SGP Den Haag

Het is een grote eer om raadslid te zijn. Om namens duizenden kiezers het mandaat te hebben om de stad mee te besturen, om invloed uit te oefenen. Dat doe je in het raadswerk op allerlei manieren. Maar je meest fundamentele taak als raadslid, hét moment om je mandaat te laten gelden, is het stemmen over besluiten. Bij een stemming komt iedereen opdagen; bijna ziek of nog niet uitgeziekt. Je stemt, tenzij (zoals de Gemeentewet zegt) je er persoonlijk belang bij hebt.

Zo anders was het 18 december in de Haagse gemeenteraad. Hart voor Den Haag liep weg een stemming en legde zo hun kiezersmandaat naast zich neer. En waarom?

De zogenaamde nota parkeernormen stond op de agenda. Een besluit over hoeveel parkeerplekken we als gemeente eisen bij nieuwbouw. Een belangrijk thema, juist voor Hart voor Den Haag, dat de afgelopen jaren bij elk bouwplan klaagde dat er veel te weinig parkeerplekken werden gerealiseerd. Nú was het moment om dat te veranderen.

Parkeernormen voor nieuwbouw gaan niet over het uitbreiden van betaald parkeren op straat. Toch wilde Hart voor Den Haag het debat uitstellen, omdat komend jaar mogelijk een referendum plaatsvindt over de uitbreiding van betaald parkeren. Het is logisch om in afwachting van dat referendum niet over de uitbreiding van betaald parkeren te besluiten, en dat had de raad ook bepaald niet te zullen doen. Maar een meerderheid zag geen aanleiding om ook de parkeernormen voor bouwontwikkelingen uit te stellen. En dus gingen debat en stemmingen door. Daar kun je het niet mee eens zijn. (Dat gold ook voor de Haagse VVD.) Maar je hebt het met de uitkomst van de stemming te doen. Dat is de kern van democratie: de meerderheid bepaalt, ook de raadsagenda.

Van die democratische spelregels trok Hart voor Den Haag zich niets aan: alle raadsleden liepen weg bij de stemming. Een dure misser.

De helft van alle parkeerplekken bij nieuwbouw vervangen door deelauto’s? Kortzichtig, vonden wij. Geen parkeervergunning voor bewoners van kleine nieuwbouwprojecten? Oneerlijk, vonden wij. Dit zijn maar een paar voorbeelden uit een serie aanpassingen die de parkeernormen echt beter hadden kunnen maken voor Hagenaars. Maar doordat Hart voor Den Haag wegliep, haalden onze voorstellen het niet. En wie betaalt de prijs voor circus De Mos? Juist: de autobezitter.

Als gekozen raadslid heb je niet alleen het recht, maar ook de plicht om mee te werken aan de meest fundamentele taak die je hebt als volksvertegenwoordiger: besluitvorming. Daarover is ook de gemeentewet heel duidelijk. Juist nu Den Haag een minderheidscoalitie heeft, is het de uitgelezen kans om als oppositie bij te sturen. Als oppositie, waar onze fracties onderdeel van zijn, willen we die handschoen oppakken. Met het nieuwe jaar in aantocht hopen we op goede voornemens en voortaan ook de 11 zetels van Hart voor Den Haag aanwezig te hebben bij stemmingen.

Deel dit op social media