VVD wil digitale kaart met werkzaamheden

Tanja Verkaik, Telegraaf

Van het Spui tot het Koningin Julianaplein, Prinsestraat en Binnenhof. Het barst van de grote en kleine bouwputten en werkzaamheden in het centrum van de Hofstad en dat komt bewoners en ondernemers de keel uit. „Het is gewoon te veel en allemaal tegelijkertijd”, verzucht Jeroen Oosterwal van bewonersorganisatie Bewoners rond het Plein.

VVD-fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg slaat woensdag alarm in een debat in de Commissie Bestuur nadat zij talloze klachten binnen kreeg van bewoners en ondernemers. „Er is sprake van ’bouwellende’, met name in het hart van de stad. Ik heb het gevoel dat de werkzaamheden momenteel als paddenstoelen uit de grond schieten. Fietsers, voetgangers en automobilisten moeten zigzaggend de stad door om de bouwputten heen. Veel hiervan zijn onaangekondigd. Prima dat er werkzaamheden zijn, maar bewoners en ondernemers moeten wel weten waar zijn aan toe zijn”, maant Van Basten Batenburg.

Leefbaar
De VVD pleit voor een duidelijke digitale kaart op de gemeentewebsite waarop in een oogopslag alle grote, maar vooral ook kleine werkzaamheden te zien zijn. „Het is belangrijk dat werkzaamheden wel op elkaar worden afgestemd. Het moet wel leefbaar blijven in het centrum. De gemeente kan hier de regie in pakken. Op deze kaart zouden ook nutsbedrijven hun (kleinere) werkzaamheden kunnen melden.” Ondernemer Fabian Paagman van boekhandel Paagman vindt het kaartje een uitstekend idee. „Nutsbedrijven en bekabelingsbedrijven (glasvezel) zijn niet verplicht tot een vergunning bij werkzaamheden, maar moeten wel de buurt informeren. Grote opdrachtgevers, zoals het Rijksvastgoedbedrijf die het Binnenhof aanpakt, doen dat wel, maar deze (nuts)bedrijven gedragen zich vaak als alleenheersers als het gaat om de openbare ruimte. Bovendien wordt de beloofde planning regelmatig niet nagekomen.”

Het probleem is daarnaast een gebrek aan toezicht vanuit de gemeente op het naleven van afspraken, stelt Paagman, die onlangs bijna zijn feestelijke heropening aan de Lange Poten in het water zag vallen omdat er plotseling een aannemer kwam aanrijden die de bestrating voor zijn winkel wilde weghalen voor werkzaamheden onder de grond. „Hier was geen bericht over gekomen.” Na enig gesteggel vertrokken de bouwlui en graafmachine. Het gaat volgens Paagman echter al lang niet meer om incidenten. „Het is iedere week wel schering en inslag. Het gevolg is een grote puinzooi van bouwmaterialen en talloze afzettingen.”

Zelfs een ervaren wegbeheerder die momenteel vrijwilliger is bij de Dierenambulance Den Haag doet zijn beklag over de onduidelijke communicatie over werkzaamheden. „In Den Haag, maar ook Rotterdam wordt gigantisch veel gewerkt in de openbare ruimte; met name door nutsbedrijven”, zegt dierenambulancebestuurder Jakko Swart. Ook de bebording is vaak niet op orde, ziet hij. Zo werd de Dierenambulance onlangs opgeroepen voor een
spoedje op de Goetlijfstraat in Benoordenhout die volledig was afgesloten. „Dat stond nergens aangegeven in de omliggende straten en ook was er geen omleidingsroute. Dat betekende tweehonderd meter achteruitrijden met een brede ambulance in een smalle straat. Juist voor hulpdiensten als de ambulance en brandweer is het van belang dat zij snel ter plaatse zijn. Door niet hele straten in een keer open te gooien, maar in delen en betere
bebording kun je dit voorkomen.”

Regie ontbreekt
De bewoners van het centrum worden ook tureluurs van de vele werkzaamheden. „Het ontbreekt echt aan regie”, zegt Oosterwal. De omgeving rondom het Plein wordt omringd door grote bouwprojecten, de bouw van twee torens aan het KJ-Plein, de renovatie van het Binnenhof, de verbouwing van een voormalig warenhuis van de Universiteit Leiden en de bouw van een hotel aan de Bleijenburg. „Daartussendoor zijn er regelmatig werkzaamheden aan het riool en het aanleggen van bekabeling. Bij elkaar is het te veel. Het lijkt erop dat de gemeente niet in control is.”

Open sollicitatie
Swart heeft gelijktijdig met zijn klacht zijn eigen expertise aangeboden aan de gemeente om de communicatie rondom werkzaamheden in de openbare ruimte te verbeteren. „Mijn klacht is meteen een open sollicitatie. Mede door mijn eigen werkervaring als beheerder en projectleider openbare ruimte zie ik direct wat er mis gaat. Kortom: ik heb wel kaas gegeten van dit onderwerp”, zegt de vrijwilliger van de Dierenambulance Den Haag.