‘Doubletstraat over 10 jaar dicht’

TELEGRAAF: Er moet een stip op de horizon worden gezet als het gaat om de sluiting van een van de prominentste prostitutiestraten van Den Haag: de Doubletstraat. „Over tien jaar moet deze straat dicht zijn. Dat betekent niet dat er geen meer plek is voor sekswerkers en de bijbehorende exploitanten in deze stad, maar we moeten voor de bewoners écht iets doen aan de overlast van klanten en kijkers die op raamprostitutie afkomen”, zegt fractievoorzitter VVD-Lotte van Basten Batenburg.

Eerder probeerde Den Haag de raamprostitutie te verplaatsen naar een groot sekscentrum langs het spoor. Dat bleek geen haalbare kaart te zijn vanwege tijdelijkheid van de locatie, de bereikbaarheid en het gebrek aan draagvlak. Daarom werd in 2021 de stekker getrokken uit dit plan. De huidige coalitie kijkt nu naar alternatieven, in overleg met sekswerkers, buurt, ondernemers en maatschappelijke organisaties, voor het raamsekswerk op de plekken waar dat (op termijn) gaat verdwijnen.

Dat moet intensiever, vindt Van Basten Batenburg. „Dit biedt geen perspectief voor de buurten die kampen met overlast als gevolg van de prostitutiestraten. Die trekken een bepaald soort (nacht)horeca en bedrijfjes aan. Voor de Geleenstraat ligt er een alternatief plan, maar wat betreft de Doubletstraat moet er een termijn worden vastgesteld waarna wordt overgaan tot sluiting.” Om het Oude Centrum perspectief te bieden, dient de partij donderdag een motie in om een termijn van tien jaar te hangen aan het sluiten van de raamprostitutie in de Doubletstraat.

Het liefst ziet de VVD de raamprostitutie daar op korte termijn stoppen. „Maar dat is niet realistisch”, zegt Van Basten Batenburg meteen. „Daar is heel veel geld voor nodig, bijvoorbeeld om exploitanten uit te kopen. Door een termijn vast te stellen en ondertussen te experimenteren met alternatieve locaties kan dit wel. Ook is een deadline een stok achter de deur voor exploitanten om serieus te kijken naar alternatieven die worden aangedragen.”

Ze verwijst naar de Groningse aanpak die succesvol was en kan worden gekopieerd door de Hofstad. Van Basten Batenburg denkt hierbij aan seksclubs zonder ramen, verspreid over de stad. „Daar kunnen wel ramen zijn, maar dan inpandig. Hierdoor voorkom je kijkers.” Ze wijst op het Zeeheldenkwartier en Bezuidenhout waar privéseksclubs vrijwel geen overlast veroorzaken voor de buurt.

Daarnaast ligt er een alternatief plan voor de Geleenstraat in de Rivierenbuurt van BAUarchitecten dat in samenspraak met de buurt, sekswerkers en exploitanten is gemaakt. In dit plan wordt de straat herschikt door een overdekte passage te maken van de prostitutiestraat, die van een kant toegankelijk is. Daarnaast is er ruimte voor appartementen, winkels en kantoren. „Ik wil dat het college de haalbaarheid van dit plan onderzoekt”, zegt Van Basten Batenburg.

Ook voelt de VVD wel iets voor het vergund thuiswerken voor sekswerkers. „Maar het voordeel van een vaste plek, een seksclub, is dat die veiliger zijn voor sekswerkers. Wel is het zo dat illegaal vanuit huis werken nu al gebeurt: bij misstanden wordt dit vaak niet gemeld. Legaliseren kan dus helpen, maar dat moet eerst goed worden onderzocht.”