Het aantal Hagenaars op de Binckhorst groeit enorm. Recentelijk zijn De Evert, Binck City Park Blok 2, en De Binckpoort opgeleverd en er komen de komende jaren nog veel meer woningen bij. Ondertussen blijft de ontwikkeling van openbaar vervoer achter. Buslijn 26 en 28 rijden lang niet altijd tijdens de spits, lijn 28 rijdt helemaal niet in het weekend, de vrije busbaan heeft vertraging opgelopen en het duurt nog jaren voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) over de Vlietlijn rijdt.
Zo lang alternatief vervoer niet op goed niveau beschikbaar is, hebben veel bewoners van de Binckhorst de auto nog keihard nodig om langere afstanden af te leggen. De parkeersituatie in de wijk baart de Haagse VVD echter zorgen.
„Je kan een wijk wel autoluw maken, maar dan moet je wel voor de juiste voorwaarden zorgen’’, vindt fractievertegenwoordiger Albert Tuit van de VVD. En daar wordt nu zeker niet aan voldaan, weet hij. De Haagse VVD-fractie, die een actieplan heeft opgesteld voor het nieuwe gebied, wil dat de gemeente met tijdelijke bewonersvergunningen gaat werken.
Volgens VVD-raadslid Noud Dumoulin is het niet uit te leggen aan de huidige bewoners dat zij de dupe worden van de ambitie van de gemeente om in de toekomst een autoluwe wijk te realiseren. In het actieplan pleit hij onder meer voor maatwerkvervoer: kleinere busjes die naar grote OV-knooppunten rijden en terug. Ook willen de liberalen dat er meer deelauto’s en deelfietsen komen, de geplande busbaan sneller wordt aangelegd én dat bewoners tijdelijke bewonersparkeervergunningen én bezoekersparkeerkaarten krijgen.