Verbannen terrassen keren terug

Tekst: Rodi Den Haag, foto door Rene Oudshoorn.

De terrassen op de Maliebrug en in de Maliestraat worden per direct weer toegestaan. Het voorstel van Hart voor Den Haag en de Haagse VVD is met brede steun van de gemeenteraad aangenomen. “Overwinning voor de levendigheid en de sfeer van dit prachtige stukje Den Haag.” Raadsleden Richard de Mos en Ralf Sluijs van Hart voor Den Haag reageren verheugd op het besluit: “Wij zijn ontzettend blij met de terugkeer van de terrassen. Het herstelt de gezelligheid en levendigheid waar deze plek om bekend staat. Dit is een overwinning voor de ondernemers, omwonenden en vooral bezoekers van de Maliebrug en straat.”

Fantastisch
Fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg van de Haagse VVD deelt het enthousiasme: “Fantastisch dat het is gelukt om samen met de buurt een stokje te steken tegen de terrasterreur. We kunnen niet wachten tot ze er weer staan!”

Geen vergunning
Horecaondernemers moesten hun terrassen om en nabij de Maliebrug op last van de gemeente verwijderen omdat ze hiervoor geen vergunning hebben. Raadsleden Richard de Mos ( Hart voor Den Haag) en Lotte van Basten Batenburg (VVD) vroegen zich destijds af waarom er ineens handhavend werd opgetreden. “Al twintig jaar zorgen terrassen hier voor gezelligheid. Maar dit kleine Haagse Venetië wordt om zeep geholpen”, stelden beiden.

Opgelucht ademhalen
De flamboyante Fransman en eigenaar van de befaamde bistrot De la Place, Marc Cruellas kan opgelucht ademhalen nu de terrassen weer worden toegestaan. Hij vreesde voor de toekomst van zijn zaak vanwege de ingestorte omzet na het terrassenverbod. Zijn emotie over de situatie was zo groot dat hij een vriend liet inspreken tijdens de raadsvergadering. “Zonder het terras zou hij zijn zaak kunnen sluiten”, aldus inspreker Van Zetten.

“Met dit besluit keert de gezelligheid terug naar de Maliebrug en Maliestraat, en kunnen zowel bewoners als bezoekers weer genieten van dit iconische stukje Den Haag”, besluiten De Mos, Sluijs en Van Basten Batenburg.