Konings-festival op losse schroeven

Telegraaf/Tanja Verkaik

DEN HAAG The Life I Live Festival, Koningsnacht, het festival voorafgaand aan Koningsdag in Den Haag dat tot 200.000 bezoekers trekt, staat voor komend jaar op losse schroeven. „Ik vrees vooreen tussenjaar”, zegt organisator Arthur Pronk, omdat de pas deze week toegezegde subsidie te laag is. „Het is te kort dag.”

De editie van dit jaar was al noodgedwongen kleiner van omvang omdat de subsidie aanzienlijk lager was dan het jaar daarvoor. „We hebben een basis nodig van 420.000 euro exclusief inflatiecorrectie en we kregen deze week te horen dat we 402.000 euro krijgen inclusief deze correctie, terwijl sommige kosten als gevolg van de inflatie inmiddels veel meer zijn gestegen. Bovendien moet op 15 januari de vergunning al ingediend zijn”, wijzen Pronk en mede-organisator Anne van der Zwaard. „Het is alsof je een pi‐ loot de lucht in stuurt met te weinig kerosine in de tank. Dat gaan we dus niet doen.”

Naast de sponsormarkt die op slot zit, het wegvallen van Fonds 1818 en onduidelijkheid over de meerkosten, vreest de organisatie dat de financiële risico’s te groot zijn. Dat er pas deze week duidelijkheid is gekomen over de hoogte van de subsidie werkt ook niet mee. Pronk: „Ik wil een kwalitatief, veilig en goed evenement neerzetten wat ook financieel haal‐ baar is. Maar ik kon niet eerder artiesten boeken, personeel inhuren of afspraken maken met toeleveranciers zonder eerst akkoord op de subsidie te hebben.”

Vorig jaar kwamen er op de valreep nog allerlei kos‐ ten voor rekening van de organisatie waardoor het festival verliesgevend was. „Denk aan kosten voor fietsenstallingen, bewegwijzering, toiletten en crowdcontrol op plekken waar geen programmering was, maar in het verleden wel”, legt Van der Zwaard uit. Wie de portemonnee moet trekken voor dit soort kosten in 2024 is nog niet bekend.

De VVD schrikt ervan dat ’weer een beeldbepalend evenement in de problemen komt’. „Parkpop zijn we al kwijt en de Tong Tong Fair dreigt te vertrekken. Het college heeft de mond vol van het verbeteren van de dienstverlening richting ondernemers, maar heeft nog geen stappen gezet om het in juli beloofde meerjarenplan voor beeldbepalende evenementen op papier te zetten”, wijst raadslid Martin van den Goorbergh. Hij wil dat het college snel om de tafel gaat met de betreffende organisatoren.

Wethouder Saskia Bruines zegde toe op korte termijn om de tafel te gaan met The Life I Live Festival. „Volgende week neemt het college een besluit over de verdeling van de coalitiemiddelen en extra middelen. Dat is rijkelijk laat, omdat we pas sinds kort weten hoeveel budget beschikbaar is. We willen hier volgend jaar eerder mee komen”, aldus Bruines.