Haagse VVD: ‘Kruispunt Binckhorst is nu levensgevaarlijk’

Ondernemers op de Binckhorst in Den Haag maken zich zorgen over het in hun ogen levensgevaarlijke kruispunt Binckhorstlaan/Zonweg. „We zien bijna wekelijks ongelukken of bijna-ongelukken”, zegt Pascal Ultee van Capriole Café in de Fokkerhaven.

Tot zo’n twee jaar geleden was het kruispunt nog uitgerust met verkeerslichten. Sinds die zijn weggehaald ’is het hommeles’, volgens Ultee. „De veiligheid mag hierdoor niet in het gedrang komen.”

Hij wijst op een recent ongeluk op 3 december, een kop-staartbotsing waarbij drie mensen gewond raakten. Na de herinrichting van de Binckhorstlaan en met de komst van de Rotterdamsebaan is besloten dat deze verkeerslichten niet zouden terugkeren. „De gedachte was dat het na de opening van de Rotterdamsebaan (Victory Boogie Woogietunnel, red.) veel rustiger zou worden. Maar nog altijd is er veel lokaal verkeer dat op de Binckhorst moet zijn.”

Het linksafslaan van de Binckhorstlaan richting de Zonweg zorgt vaak voor opstoppingen, irritaties en gevaarlijke situaties. „Dat het fietspad aan de kant van de Zonweg dubbelzijdig is, maakt de situatie onoverzichtelijk”, zegt ook Tom Verhaar van de Fokker Terminal. „Dit is een listig punt. De Binckhorstlaan staat in de spits ook altijd vast en dan is het nu nog coronatijd.” Ook in een wijkschouw van Bedrijvenvereniging BLF kwam het kruispunt voorbij. In het verslag staat dat naar aanleiding van klachten data is opgehaald bij de politie. „Hieruit bleek dat er een significante hoeveelheid aan ongelukken is geweest. Deze zijn gelukkig voornamelijk beperkt tot blikschade.”

Ondernemer Mark van den Broek maakt zich ook zorgen. „Vooral richting Den Haag Centrum staat het in de spits goed vast op de Binckhorstlaan. Ook valt het mij op de Rotterdamsebaan nog niet heel goed wordt gebruikt.” Hij pleit net als VVD-raadslid Ayse Yilmaz voor meer promotie van de nieuwe weg. „Kijk bijvoorbeeld naar de bewegwijzering”, zegt Yilmaz.

De gemeente heeft toegezegd in een ondernemersoverleg dat een verkeersdeskundige naar de situatie gaat kijken, stellen de ondernemers. „Kijk naar het opvangen van de verkeersdruk”, zegt Yilmaz, die schriftelijke vragen heeft gesteld. „Als het terugbrengen van de verkeerslichten bijdraagt aan een oplossing, moet dat worden gedaan. Dit gebied heeft veel potentie, maar er moet wel goed worden geluisterd naar de ondernemers om er een succes van te maken”, aldus de VVD’er.

Bron: https://digitalekrant.telegraaf.nl/static/cci/index.html?epub=https://digitalekrant.telegraaf.nl/cdn/premium/584daa044a7e15be2f7f3590389ba315/web/OPS/cciobjects.json#/pages/48-49