Cock Jol is een voetbalfreak die als leraar Duits zelfs de uitslagen van de Regionalliga’s bijhoudt.

Voormalig topscheidsrechter Mario van der Ende schrijft wekelijks over onderwerpen die hem bezig houden. Deze week over humorloze leraren Duits uit Van der Endes schoolperiode die leerlingen uitlachten als er massaal onvoldoendes vielen. Daar is Cock Jol er zeker niet één van.

Vorige week zag ik op YouTube een filmpje van het iconische tv-duo Van Kooten en De Bie met in de hoofdrol fatsoenrakker Otto den Beste, de immer tirades afstekende oud-leraar Duits. Het typetje Den Beste, vertolkt door Wim de Bie, deed mij terugdenken aan mijn middelbareschooltijd.

Daarvan herinner ik mij de leraren Duits die ons pünktlich op humorloze, afstandelijke, chagrijnige, cynische en bevelende wijze probeerden wegwijs te maken in het naamvallendoolhof van Nominativ, Genitiv, Dativ en Akkusativ. Die ons aldoor met citaten van Goethe bestookten, uitlachten als er massaal onvoldoendes vielen, regelmatig met Faust op tafel sloegen en geen woord aan de Duitse Bundesliga besteedden.

“Cock Jol is de enige speler die ooit uitkwam voor de drie Haagse traditie­clubs Quick, HBS en HVV”

Dan kunnen de leerlingen van het Haagse Christelijke College De Populier van geluk spreken dat Hagenaar Cock Jol op pensioengerechtigde leeftijd daar nog steeds als leraar Duits voor de klas staat. Cock staat bekend als een empathische docent met moderne opvattingen die als voetbalfreak zelfs de uitslagen in de Duitse Regionalliga’s bijhoudt en de voetbalwereld op zijn duimpje kent.

Cock voetbalde voor JAC en de ADO-amateurs en is de enige speler die ooit uitkwam voor de drie Haagse traditieclubs Quick, HBS en HVV. Als trainer staan de clubs Scheveningen, Rijnsburgse Boys en Kranenburg op zijn cv en hij kon als assistent van zijn broer Martin bij Hamburger SV, Ajax en Fulham in de keuken kijken.

Goethe-citaten

Laatst kwam ik Cock tegen op de Frederik Hendriklaan. Hij vertelde over zijn politieke ambities en ik kreeg van hem een folder in mijn handen gedrukt. Ik las dat Jol voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op plek 12 van Lijst 2 staat. Hij heeft als speerpunten onder andere een veilig, schoon, leefbaar en economisch krachtig Den Haag, meer topsportaccommodaties en zwembaden, betere ouderenzorg, betaalbare woningen en goed onderwijs.

Bij ons afscheid zei Cock dat een politicus moet weten dat het niet genoeg is te willen, maar dat hij ook moet handelen! Anno 2022 maken leraren Duits blijkbaar dus nog steeds gebruik van Goethe-citaten.