Den Haag, internationale stad van vrede en recht, heeft zich bewezen als een internationaal succesverhaal. Naast de directe en indirecte werkgelegenheid die dit cluster meebrengt voor de stad, geeft het Den Haag internationaal naam en faam. De NAVO-top eerder dit jaar was een absoluut hoogtepunt. De hele wereld keek toe hoe de top vlekkeloos verliep in onze hofstad. Een perfect visitekaartje voor Nederland en Den Haag in het bijzonder.
Maar hoe goed die top ook verliep, het evenement legde ook een pijnlijke tekortkoming bloot: ruimtegebrek. Het congrescentrum bleek veel te klein. De tijdelijke gebouwen moesten op de Johan de Wittlaan worden neergezet, met maandenlange wegafsluitingen tot gevolg. Dit ruimtegebrek werd verder onderstreept toen recent bekend werd dat Europol en Eurojust voor uitbreiding buiten de Internationale Zone kijken. En voor nieuwe instituties is al helemaal geen plek. Dit zou tot onrust moeten leiden in het stadhuis en bij het Rijk. Stilstand van het internationale cluster is immers achteruitgang en in Berlijn en Brussel zit men klaar om “onze” instellingen binnen te halen. Om het krachtige internationale economische cluster in Den Haag niet kwijt te raken, is actie nodig.
De Internationale Zone is een gebied dat grofweg loopt van het ICC in Benoordenhout tot het OPCW aan de Johan de Wittlaan. Hier zijn talloze instellingen en instituten gevestigd, inclusief iconen als het Vredespaleis en het Joegoslaviëtribunaal. Dit gebied ademt vrede en recht. Maar als je goed kijkt, zie je dat veel panden ernstig zijn verouderd en dat de nieuwere panden te krap zijn geworden voor de groeiende instellingen. Ook het congrescentrum is verouderd en te klein. Er is echter geen ruimte voor uitbreiding en vernieuwing. Bovendien stokt de bereikbaarheid van het gebied: vooral de kruising met de Scheveningseweg is een knelpunt voor zowel auto’s als trams. Daarbij is de weg, die de Scheveningse Bosjes doorsnijdt, een serieuze hindernis voor mens en dier. Kortom: het is hoog tijd om te gaan werken aan een grootschalige gebiedsontwikkeling.
Een sleutel tot de transformatie is een tunnel. De drukke weg moet onder de grond komen. Dit creëert bovengronds een zee aan ruimte, die hard nodig is. Allereerst voor een modern congrescentrum met capaciteit voor grotere congressen, zodat nooit meer maandenlange wegafsluitingen nodig zijn. Daarnaast creëren we extra plek voor bedrijven en instellingen, wat leidt tot meer banen in Den Haag. Ook voor de natuur komt er meer ruimte: de Scheveningse Bosjes kunnen eindelijk aan elkaar worden verbonden. En tot slot zien we graag ook nieuwe woningen, bijvoorbeeld voor senioren. Een prachtige plek voor oudere inwoners uit omringende wijken, die hun grote woning willen verlaten maar in hun vertrouwde buurt willen blijven.
Economisch gezien is deze ontwikkeling van cruciaal belang. Ze stelt de toekomst van het congrescentrum veilig en zorgt voor behoud van internationale organisaties als Europol en Eurojust. Maar ook de bijkomende voordelen zijn talrijk. Zo kan tegelijkertijd een ondergrondse tramverbinding worden aangelegd, waardoor de tramrails uit de Eisenhowerlaan kunnen verdwijnen. Dit verbetert de fietsveiligheid. In het monumentale Joegoslaviëtribunaal zou eindelijk een herinneringscentrum voor de genocide in Srebrenica kunnen komen. Daarnaast biedt het gebouw potentieel kantoorruimte voor NGO’s of startups, die perfect passen in het thema van vrede en recht.
Een dergelijke gebiedsontwikkeling is een investering in de economie van vrede, recht en veiligheid, die zichzelf zal terugbetalen. Die investering kan Den Haag natuurlijk niet alleen dragen. Om deze ontwikkeling van de grond te krijgen moeten we samenwerken met het Rijk en de Europese Unie, maar bijvoorbeeld ook met pensioenfondsen. Met die samenwerking is het plan niet alleen kansrijk, maar daadwerkelijk haalbaar. Laten we deze kans grijpen. Den Haag verdient deze stap vooruit.