Tekst: Tanja Verkaik, Telegraaf
Haagse motorrijders zijn niet blij dat het Haagse college hen, net als automobilisten, wil laten betalen voor parkeren. „Absurd en belachelijk”, vindt motorrijder Robin van toerclub Ride Till Night. Het voorstel maakt deel uit van een reeks aanpassingen die het stadsbestuur wil doorvoeren in het huidige parkeerbeleid.
Naast een onderzoek naar het vergunningplichtig maken van motoren en light electric vehicles met kenteken (zoals mini-auto Bìro) moet er een einde komen aan de derde parkeervergunning voor automobilisten. Ook wordt het betaald parkeren de komende jaren verder uitgerold over de hele stad. De nieuwe parkeermaatregelen die het college wil doorvoeren, met als doel de
stad leefbaar en bereikbaar te houden, worden donderdag besproken in de Haagse gemeenteraad.
De VVD is tegen het belasten van motorrijders. „Deze maatregel doet niets aan het parkeerprobleem. Als al deze motoren straks ook een parkeerplek bezet houden, helpt dat niet”, zegt raadslid Caroline Peeck. „Ik moet er ook niet aan denken dat motorrijders straks massaal overstappen op een auto. Bovendien heb ik niet het gevoel dat we in Den Haag struikelen over motoren, wel over baketsen.”
Geldklopperij
Daar sluit motorrijder Robin zich bij aan. „Zo veel motoren staan er niet op de stoep en motorrijders zetten hun motor altijd netjes aan de kant. Daar spreken wij elkaar ook op aan. Dit slaat helemaal nergens op. Ik vind het eigenlijk geldklopperij.” Dat vindt zijn vriend Coen ook. „Een motor neemt veel minder ruimte in dan een auto. En het is ook niet zo dat motorrijders
niets betalen: ook wij betalen wegenbelasting.”
Peeck hoopt op steun van andere partijen om dit voorstel, een onderzoek naar het vergunningplichtig maken van motoren en lichte elektrische voertuigen, van tafel te krijgen. „Het is ook meten met twee maten. Een bakets die breder is dan een motor, neemt veel meer ruimte in beslag”, stelt het raadslid. Ook vindt zij het plan om grotere auto’s extra te belasten ’onzinnig’. „Zolang een auto past in een parkeervak en de hulpdiensten niet worden gehinderd, is dat prima.”
Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, ziet de VVD meer heil in andere creatieve oplossingen. „Meer ondergrondse parkeergarages en inpandig parkeren voor bewoners in de avonduren bij een bedrijf waar de parkeervakken leegstaan, bijvoorbeeld. Dat de leefbaarheid onder druk staat, erkennen wij als partij, maar als het aan ons ligt worden er andere keuzes gemaakt. Kijk per wijk wat nodig is: een extra parkeerplek of juist een extra parkeerplek.”