Wat hebben steden als Birmingham, Parijs, Madrid en Dubrovnik gemeen? Ze hebben een levendige toeristenindustrie, mede door de series Peaky Blinders, Emily in Paris, La Casa de Papel en Game of Thrones. Londen heeft de James Bond-franchise en vele toeristen bezoeken de Harry Potter-studios. En wie op vakantie gaat naar Nieuw-Zeeland bezoekt de locaties van de filmreeks Lord of the Rings. De Haagse VVD vindt het nu tijd om Den Haag weer op de kaart te zetten van de film en serie-industrie, om zo ook het toerisme en daarmee de lokale economie in onze stad aan te jagen. Daarom komen raadsleden Lotte van Basten Batenburg en Martin van den Goorbergh met het plan: Haal Netflix naar Den Haag.
Van Basten Batenburg: “Filmtoerisme is groot. Als we het voor elkaar krijgen om grote film- en serieproducties naar Den Haag te halen, kunnen we meer toeristen naar onze stad lokken. We hebben als stad alles: oude wijken in het centrum, moderne wijken als de Binckhorst, het strand, prachtige theaters, ambassadewijken en het historische Binnenhof. We hebben het Kurhaus op Scheveningen, het Vredespaleis en de mooiste musea, waaronder het Kunstmuseum en het Mauritshuis. De lijst is haast oneindig.”
Van den Goorbergh vult aan: “Door de Netflix-serie Emily in Paris zijn mensen compleet nieuwe delen van Parijs gaan ontdekken. Hoe mooi zou het zijn als we de toeristen, door middel van films en series, kennis kunnen laten maken met de minder bekende delen van Den Haag? Bijvoorbeeld ook het recent opgeknapte Piet Heinplein, wat een fantastische plek in onze stad is geworden.”
Voorheen was de stad Den Haag veel actiever met het binnenhalen van grote films. Zo werden delen van grote films als Ocean’s Twelve met George Clooney en Brad Pitt, maar ook Zwartboek van regisseur Paul Verhoeven in Den Haag opgenomen. De Nederlandse producties Sonny Boy en Pizzamaffia werden vrijwel geheel in Den Haag gefilmd.
Grote streamingdiensten die in Nederland actief zijn, zoals Netflix, Disney+ en Amazon Prime, zijn sinds januari verplicht 5% van hun jaaromzet in ons land te investeren in Nederlandse producties. Dit gaat om onder andere series, films en documentaires. Daarom is nu het ideale moment om deze lobby te starten en grote films en series naar Den Haag te halen om zo het toerisme en de lokale economie een boost te geven. De verwachting is dat 5% van de jaaromzet neerkomt op zo’n €45 miljoen.
“Het zou geweldig zijn als onze lokale bedrijven profiteren van deze regeling. Cateraars, hotels, maar ook productiebedrijven, technici, locaties; ze kunnen allemaal profiteren als het lukt om meer films en series naar onze stad te halen. Daarnaast: we promoten Den Haag meteen aan een wereldwijd publiek, wat er ook voor zorgt dat de lokale winkels en horeca een enorme boost krijgen in de buurten en straten die in zo’n serie voorbijkomen. Een film of serie is een prachtige manier om mensen in aanraking te laten komen met al het moois dat Den Haag te bieden heeft.” aldus Van den Goorbergh.
Het plan van de Haagse VVD is om het binnenhalen van films- en series onderdeel te laten zijn van het citybranding-beleid. Jaarlijks heeft Den Haag hier ongeveer 1 miljoen euro voor beschikbaar. De Haagse VVD stelt voor om de uitvoering van de lobby te beleggen bij The Hague & Partners. Van Basten Batenburg besluit: “Draag uit dat we als stad graag meedenken met de serie- en filmindustrie en dat de stad graag wil faciliteren dat er opnames worden gemaakt in onze prachtige stad. Laat zien aan de film- en serieproducenten: Den Haag verwelkomt jullie.”