Het wapen van Scheveningen moet prominenter in het straatbeeld van de badplaats te zien zijn. Het wapen met de drie gekroonde haringen is al honderden jaren oud, maar is slechts sporadisch te bewonderen en daar moet verandering in komen, vindt raadslid Rutger de Ridder. „We mogen echt wat trotser zijn op Scheveningen als stad. Het wapen lijkt een beetje vergeten te zijn”, stelt de VVD’er die is geboren en getogen op Scheveningen.
De badplaats heeft een eigen identiteit en geschiedenis en dat kan volgens hem meer worden benadrukt door het wapen meer zichtbaar te maken in de openbare ruimte. „Op putdeksels, toeristische verwijsbordjes en prullenbakken, behalve die op de Bou‐ levard, zie je het wapen van Den Haag”, legt De Ridder uit. „Daar moet het Scheve‐ ningse wapen op komen in plaats van het logo met de ooievaar. Ook bij nieuwbouw moet worden gekeken of het wapen een plek kan krijgen op de gevel.”
Het wapen van Scheveningen is volgens het raadslid veel meer dan alleen een beeld‐ merk. Het geeft de geschiedenis weer van Scheveningen als plek waar voornamelijk op haring wordt gevist. Veel ondernemers voeren wel een vlag met logo, maar ook de gemeente moet een tandje bijzetten, vindt hij.
Straatbeeld
Om het wapen terug te laten keren in het straatbeeld moet dit worden verankerd in het gemeentelijk beleid. Een eerste stap is het aanpassen van het gemeentelijk hand‐ boek voor de openbare ruimte; de spelregels waaraan de openbare ruimte moet vol‐ doen. „Hier staat gek genoeg niets in over het wapen van Scheveningen, terwijl dit dorp ouder is dan Den Haag”, stelt het raadslid. „We mogen hier best wat trotser op zijn. Bovendien voelen de bewoners zich in de eerste plaats Scheveninger.”
De geschiedenis van het vissersdorp moet ook meer terugkomen bij straatnaambor‐ den. „Bij de Jacob Pronkstraat staat er wel een klein zinnetje over Jacob Pronk. Ik pleit ervoor dat dit ook bij andere straatnamen wordt gedaan, omdat het leuk is om te weten waarom een straat zo heet”, stelt De Ridder. Dit komt volgens hem het toe‐ risme in Scheveningen ten goede. „Ook buiten het strandseizoen. Geschiedenis is voor bezoekers van historische (bad)plaatsen vaak een belangrijke reden om een be‐ zoek te brengen.” Hij ziet ook graag de drie gekroonde haringen terug op de straat‐ naambordjes.
Promoten
Het promoten van de Scheveningse geschiedenis kan op andere manier nog meer worden verbeterd. „Door de Oude Kerk bij de Keizerstraat vaker open te stellen; een prachtige kerk of kunst met een knipoog naar de geschiedenis te plaatsen”, aldus De Ridder, die ook het kerkplein aantrekkelijker wil zien. „Het is nu geen fijne plek om te verblijven. Een versteende vlakte met banken. Een mooi plein kan echt een aan‐ winst zijn voor Scheveningen.” De VVD stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur over het meer zichtbaar maken van het wapen van Scheveningen in het straatbeeld.