Tekst: Den Haag Centraal
Het leek een aardig idee – veel meer bomen op het Spui – maar het is te duur volgens B en W. De VVD wil meer ‘ambitie’. De VVD kwam drie jaar geleden met het plan ‘De Haagse Lanen’. Na een doorlichting daarvan concluderen B en W dat alleen een sterk afgeslankte variant haalbaar is. De VVD is teleurgesteld. “Dit is veel te mager,” zegt fractievertegenwoordiger Benjamin Broekhuizen. “Ik mis de ambitie. Als VVD zeggen we: maak van het centrum ons visitekaartje.” VVD-raadslid Rutger de Ridder karakteriseerde het plan eerder als een ‘groene long’ voor de binnenstad.
‘De Haagse Lanen’ is een initiatiefvoorstel uit 2021 van het toenmalige VVD-raadslid Det Regts. Zij wilde meer ‘Lange Voorhout en Lange Vijverberg’ en minder steen en verkeer op vooral het Spui. Ook de Parijse Jardin des Tuileries noemde zij als referentie. Zo zouden de looproutes ‘halfverharding’ moeten krijgen. Bewoners van de binnenstad en organisaties als SOS Den Haag en de Vrienden van Den Haag toonden zich enthousiast. En ook de gemeenteraad schaarde zich erachter.
Scenario’s
Pas deze zomer kwamen B en W met een reactie in de vorm van een ‘quickscan’. Daarin worden vier ‘scenario’s’ onderscheiden met een afnemende mate van ingewikkeldheid en kosten. De keuze viel op de minst verregaande ingreep: ‘groeien naar groen’. Dat wil zeggen: ‘behoud bomen, nu starten met verbetering ondergronds, kansen voor vergroening pakken die zich aandienen, werk aan werk koppelen, bijvoorbeeld met de trambaan’. Voor het weggebruik zou dit betekenen: ‘gemotoriseerd verkeer op de trambaan, meer ruimte en duidelijkheid voor voetgangers en fietsers, en plaatselijk kabels en leidingen aanpassen voor meer bomen’.
Vorige week kwam het plan ‘De Haagse Lanen’ aan de orde bij een voorbespreking van de begroting. Broekhuizen brak toen een lans voor een ‘ambitieuzere’ aanpak. Maar wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren, buitenruimte) gaf aan dat het niet echt mogelijk is. Een soort Lange Voorhout maken van het Spui, met aaneengesloten boomkronen, zou een even kostbare als ingewikkelde operatie zijn. “Alle bestaande bomen moeten dan eerst weg. Daarna moeten alle kabels in de ondergrond in één goot worden gebracht,” aldus Barker. Een ander probleem is dat het Spui een drukke openbaarvervoerroute is met veel bussen en trams. De bussen zouden eventueel kunnen worden omgeleid, maar de trams niet.
Maar het geld is misschien wel het grootste obstakel. De verregaande scenario’s kosten ongeveer 90 miljoen euro, tegen 10 miljoen bij gematigdere ingrepen. Barker: “90 miljoen euro is een hoge drempel. Bovendien vind ik 10 miljoen ook al een forse investering. En verdere vergroening is ook ambitieus.”
Eerder schreef De Telegraaf een artikel over het initiatiefvoorstel Haagse lanen. Dat artikel vind je hier.
Motie
Broekhuizen kreeg weinig bijval in de commissie, maar geeft het niet op. “Mijn fractie komt volgende maand bij de begrotingsbehandeling met een motie waarin B en W worden opgeroepen wel te kiezen voor een echte vergroening en daarvoor steun te zoeken bij het rijk en Europese fondsen.”