Investeren in veiligheid en handhaving.

Handhavers en politieagenten werken dag en nacht met veel trots aan een veilig Den Haag en zorgen ervoor dat onze openbare ruimtes veilig en netjes blijven. Het goede werk dat zij in de afgelopen jaren hebben geleverd is duidelijk zichtbaar en maakt Den Haag ook een stuk veiliger. De VVD wil blijven inzetten op meer blauw op straat, en tegelijk investeren in cameratoezicht en innovatieve oplossingen zodat onze politieagenten en handhavers hun taken zo goed mogelijk kunnen uitvoeren.

▶ De VVD wil 100 extra handhavers. Deze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) spelen een belangrijke rol in het handhaven op straat. Ze worden ingezet op de grootste ergernissen. Handhavers worden voor zo ver hun cao dat toelaat ook zo veel mogelijk in de avond- en nachtelijke uren ingezet, zo nodig in burger.

▶ Handhavers spreken mensen aan op gedrag en zijn bevoegd om boetes uit te schrijven. Helaas krijgen zij geregeld te maken met agressief gedrag en geweld. De VVD wil daarom dat meer handhavers die daarvoor zijn opgeleid, een wapenstok of pepperspray mogen dragen.

▶ Ondernemers huren nu particuliere beveiligers in als zogeheten SUS-teams om mensen aan te spreken op gedrag en te de-escaleren. Dit gebeurt bijvoorbeeld op Scheveningen. Het is belangrijk dat deze teams in nauw contact staan met politie en handhavers. De VVD heeft veel respect voor het nuttige werk dat SUS-teams leveren, maar betreurt dat het noodzakelijk is.

▶ De VVD wil blijven inzetten op het aanpakken van overlast op Scheveningen met het Actieplan Scheveningen. Dit doen we samen met bewoners, ondernemers en politie.

▶ Cameratoezicht en dronetoezicht zijn onmisbaar. Handhavers en politieagenten kunnen immers niet overal tegelijk zijn. De VVD wil meer investeren in technologische ontwikkelingen die onze politieagenten en handhavers ondersteunen en een preventieve werking hebben.

▶ De VVD is voorstander van politie op en rond de stranden. De mobiele politiepost op Scheveningen moet blijven bestaan. Dat geldt ook voor Kijkduin.

▶ In veel buurten zijn Buurt Interventie (of Preventie) Teams gevormd. Dit zijn bewoners die rondes lopen door hun buurt, onveilige zaken doorgeven aan de politie, of bewoners aanspreken als zij een raam open hebben laten staan. De VVD waardeert dit vrijwilligerswerk enorm. De gemeente moet deze teams blijven ondersteunen en meldingen moeten direct worden opgepakt.

▶ Steeds meer mensen bestellen online en regelen hun zaken met bank of overheid online. Dit brengt veel gemak met zich mee, maar ook een uitdaging rondom digitale veiligheid. De gemeente en politie werken samen met vrijwilligers als Digitale Wijkambassadeurs. De VVD ondersteunt dit initiatief om ervoor te zorgen dat de Hagenaar digitaal weerbaar wordt.

▶ Digitalisering heeft grote voordelen maar brengt ook risico’s met zich mee. De VVD wil dat de gemeente zich goed wapent tegen cyberaanvallen, ransomware en andere vormen van cybercrime en cyberdreigingen. De gemeente moet hiervoor voldoende kennis opbouwen.

▶ De VVD kiest voor een veilige jaarwisseling. Het landelijk ingestelde verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen draagt daaraan bij. Siervuurwerk blijft wel mogelijk. Er wordt streng gehandhaafd op vuurwerkvrije zones en vuurwerk afsteken buiten de toegestane tijden. De gemeente faciliteert vuurwerkshow(s) en veilige vreugdevuren. Overlastgevers krijgen zo mogelijk huisarrest bij de eerstvolgende jaarwisseling.