Bouwen

Wij hebben een realistische kijk op de groei van het aantal inwoners in Den Haag. Veel Hagenaars en Hagenezen zoeken op dit moment een woning en kunnen die niet vinden. Tegelijk staan leefbaarheid en voorzieningen onder druk en is de ruimte beperkt. Waar we gaan bouwen, kiezen wij voor nieuwbouw met kwaliteit, met oog voor leefbaarheid, voorzieningen en bereikbaarheid. Onze wijken danken hun kracht aan hun unieke Haagse karakter. Het behoud daarvan is voor ons een belangrijk uitgangspunt. Als de gemeente hier verstandig op stuurt, profiteren toekomstige generaties mee.

Sneller een woning vinden die bij je past

We kiezen ervoor om vooral te bouwen voor middeninkomens. Den Haag blijft een stad waar plek is voor mensen met een gemiddeld inkomen, in plaats van uitsluitend voor hoge of lage inkomens.

  • We zorgen voor een divers woningaanbod per wijk. We kiezen voor meer woningen voor middeninkomens. Denk aan starters, ouderen en mensen die Den Haag draaiende houden zoals agenten, verpleegkundigen, docenten en vakmensen. Ons uitgangspunt is: minder sociale huur, meer koop en middenhuur. Zo ontstaat meer sociale diversiteit, stabiliteit en een sterke wijkeconomie.
  • We bouwen voor doorstroming van senioren door specifiek aandacht te hebben voor het toevoegen van seniorenwoningen. Er komt aandacht voor aantrekkelijke woningen, zoals appartementen of andere woonvormen. Dat bevordert doorstroming én maakt ruimte voor gezinnen.
  • We maken wonen boven een winkel makkelijker. Daar staat veel ruimte leeg. Samen met pandeigenaren worden afspraken gemaakt. De gemeente biedt hulp en stelt subsidie beschikbaar.
  • Een kamer verhuren wordt makkelijker. Stellen, ouderen en alle anderen die de ruimte hebben mogen 1 kamer vergunningsvrij verhuren. Daarmee kunnen vooral studenten makkelijker gehuisvest worden.
  • Bij sociale huur kiezen wij ervoor dat werkenden voorrang krijgen boven niet-werkenden. De Huisvestingswet geeft ons ruimte voor dergelijk voorrangsbeleid.
  • Sociale huur is gericht op behoefte. We gaan iets doen aan scheefwonen. Corporaties voeren jaarlijks een inkomenstoets uit en verhogen de huur van mensen die te veel verdienen. Zo houden we sociale huurwoningen beschikbaar voor de mensen die deze het hardst nodig hebben. De extra inkomsten worden gebruikt voor extra woningen en onderhoud.

Hoeveel gaan we bouwen? En waar?

We versnellen de woningbouw tot 20.000 nieuwe woningen de komende 4 jaar, waarvan tenminste de helft bestaat uit betaalbare huur en koop. Deze versnelling wordt gedreven door het stadhuis. Er komen minder regels, meer samenwerking met ontwikkelaars, één loket voor ontwikkelingen per stadsdeel en extra inzet op de ontwikkelingsgebieden.

  • De belangrijkste uitbreidingsgebieden zijn Zuidwest, het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. Ook zien wij kansen bij Plas van Reef, Rijnstraat, Bezuidenhout-West en in de Internationale Zone. De Geleenstraat wordt herontwikkeld. In Leidschenveen, Ypenburg en Wateringse Veld zetten we in op extra woningen voor jongeren en ouderen.
  • In wijken zijn kleinere ontwikkelingen mogelijk. Denk aan projecten tot circa 50 woningen. Voor kleine projecten komen geen betaalbaarheidseisen.
  • We gaan de hoogte in waar dat past. Denk aan het centrumgebied rond het station, op de Binckhorst, in het Beatrixkwartier en in de Laakhavens.
  • Een deel van de oplossing ligt buiten de stad. Er komt meer sociale woningbouw in de regio, voor de mensen die nu naar Den Haag gedwongen worden.

Zo gaan we tempo maken

De gemeentelijke behandelingstermijn voor een (ver)bouwvergunningsaanvraag wordt vaak overschreden. We gaan normeren: maximaal 10% van de aanvragen mag de behandeltermijn overschrijden.

  • Minder bureaucratie en meer actie. De gemeente stelt veel eisen aan nieuwbouw, bovenop de landelijke wetgeving. Voor eind 2026 halen we daar de stofkam door.
  • We worden flexibeler in het omzetten van bestemmingen voor gebouwen. Andere steden doen dit al. Zo wordt het omzetten van kantoren naar woningen voor particulieren vergunningsvrij – waar het kan. In winkelstraten zorgen we wel dat er geen ‘gatenkaas’ ontstaat.
  • Met optoppen kunnen we heel wat woningen maken of uitbreiden. We maken het een stuk makkelijker door een handboek optoppen te ontwikkelen, per wijk of per woningtype.
  • We gaan langdurige leegstand van commercieel vastgoed ontmoedigen.
  • We staan het splitsen van woningen toe in wijken waar de gemiddelde woningwaarde boven de NHGgrens is. Randvoorwaarde is dat er voldoende voorzieningen zijn, of worden aangelegd, om de extra bewoners op te vangen.

Lekker wonen in een groeiende stad

Den Haag is volop in ontwikkeling. Ook in een groeiende stad wil je prettig, gezond en veilig kunnen wonen, in de buurt van voorzieningen voor dagelijks leven en leren.

  • Voorzieningen zijn een randvoorwaarde voor nieuwbouw en ontwikkelingen in de wijk. De gemeente maakt meer gebruik van gemengde bestemmingsplannen om groei in goede banen te leiden. De groei van woningen gaat hand in hand met voldoende scholen, winkels, gezondheidszorg, sport, groen en een goed OV-netwerk.
  • Wij voeren de leefbaarheidseffectrapportage (LER) in om te bepalen of er voldoende voorzieningen zijn in een wijk. Het huidige systeem RAVEL geeft te weinig inzicht.