Het prijskaartje van een extra conducteur

Volgens de HTM kost het invoeren van een extra conducteur op de tram jaarlijks € 29 miljoen extra. De totaalkosten voor sociale veiligheid in het openbaar vervoer in Haaglanden zou volgens de vervoerder in totaal uitkomen op € 47 miljoen. Haags VVD-raadslid Bart de Liefde vindt 29 miljoen voor een extra conducteur op iedere tram wel heel veel geld.

Daarom besloten de liberalen om een kijkje over de gemeentegrenzen te nemen en een vergelijkend onderzoek te houden. Uit het onderzoek van de VVD blijkt dat de Rotterdammers voor sociale veiligheid € 24,4 miljoen kwijt zijn. Een verschil van € 22,6 miljoen met Den Haag.


Sinds 2001 heeft Rotterdam de vaste conducteur ingevoerd. De Rotterdammers zijn laaiend enthousiast. Een woordvoerder van de RET laat in de AD Haagsche Courant van 28 december 2007 weten: “De effecten zijn enorm. Reizigers voelen zich stukken veiliger en ook het zwartrijden is aanzienlijk afgenomen. Daarnaast stappen mensen weer graag in de tram, nadat die in Rotterdam jarenlang in een verdomhoekje hebben gezeten.”


Rotterdam heeft het beveiligingswerk uitbesteed aan een beveiligingsbedrijf, Securicor. De werknemers van Securicor moeten voldoen aan strenge kwaliteitseisen.


Ook de trambestuurders van de HTM zien graag volgens het AD graag een extra conducteur op de tram. Een Haagse trambestuurder: “Ik ben een paar maanden geleden in mijn gezicht gespuugd door een reiziger. Het werk is de laatste twee jaar gewoon niet leuk meer. Dat hoor ik ook van anderen. Een collega is laatst zelfs in zijn gezicht geslagen. Je kunt nergens naartoe als een reiziger je iets wil aandoen. Een vaste conducteur op de tram zou het werk weer wat leuker maken. Je bent toch met z’n tweeën. Maar de HTM doet er niets aan.”


Het stadsgewest Haaglanden wil niet reageren op de berekeningen van Bart de Liefde. Een woordvoerder laat in het AD weten: “Dit is appels met peren vergelijken. Voor ons is dit ook geen aanleiding om te kijken hoe de RET de conducteurs betaalt. Verder gaan wij hier niet op in.”


VVD-raadslid Bart de Liefde: “Ik vind de reactie van het Stadsgewest Haaglanden merkwaardig. Ik had verwacht dat het Stadsgewest de sociale veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, maar zogauw er een suggestie wordt gedaan om de veiligheid in het openbaar vervoer financieel verantwoord te verbeteren, kruipt het stadsgewest in zijn schulp. Het laatste woord is hierover nog niet gesproken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *