Haagse VVD in de pers: ‘Centrum moet renovatie Binnenhof ook doorstaan’

Algemeen dagblad, donderdag 8 april 2021

door Illah Rubio

De aankondiging van de gemeente Den Haag om jaarlijks bijna een miljoen euro uit te trekken om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor het winkelend publiek, kan nog niet echt rekenen op veel enthousiasme in de stad.

Ondernemers vinden de plannen ‘vaag’ en vanuit de politiek wordt gepleit om iets te doen aan het parkeren.

Steeds meer winkels in de Haagse binnenstad staan leeg. Door corona is dat alleen maar versterkt. Ondernemers maken zich daar grote zorgen over. Sinds vorige maand heeft de binnenstad ook nog eens serieuze concurrentie van de Mall of the Netherlands in buurgemeente Leidschendam.

Er moet dus snel wat gebeuren, beseft iedereen in Den Haag. De gemeente wil de komende tijd vooral inzetten op lokale ondernemers, mooiere, schonere en veiligere winkelgebieden en een goede mix van horeca en winkels. Ook zijn er plannen voor een herinrichting van winkelgebied Megastores.

Ondernemer Maarten Hinloopen, die meerdere zaken in de binnenstad heeft, is niet echt onder de indruk. Hij vindt de plannen ‘nogal vaag’. Aan een herinrichting van de Megastores heeft de binnenstad vrij weinig, benadrukt hij. Die bezoekers wandelen daarna niet even naar de binnenstad. ,,Ik denk dat je beter kunt nadenken over hoe je de binnenstad aantrekkelijk houdt als het Binnenhof vijf jaar een bouwput is. Mensen willen nog steeds graag een stad bezoeken, maar dan moet die stad wel aantrekkelijk zijn.”

Extra inspanning
Hinloopen is ook niet onder de indruk van het geld (9 ton) dat de gemeente jaarlijks in het winkelgebied wil stoppen. Hij wijst erop dat de gemeente vorig jaar besloot om structureel 5 miljoen euro per jaar te bezuinigen op economie en marketing. ,,Via het Herstelfonds is daarna 4 miljoen euro vrijgemaakt. Maar dat is nog altijd een miljoen euro tekort. Het zijn ook allemaal dingen die ze toch al doen en dat wordt nu bij elkaar geveegd. De huidige omstandigheden vragen juist om extra inspanning.”

Ook de politiek is nog niet enthousiast. Een winkelstraat is volgens raadslid Judith Oudshoorn (VVD) zoveel meer dan een plek om boodschappen te doen.

,,Het is beleving. Mensen winkelen het liefst in een historische omgeving en in Den Haag stikt het van de prachtige gevels. Laten we die troef vooral uitspelen.” Nu ziet zij dat veel mooie historische winkelgevels zijn vervangen door kunststoffen platen en brede ingangen om zoveel mogelijk klanten naar binnen te lokken. ,,Wij willen dat de gemeente pand- en winkeleigenaren verleidt om de historische winkelgevels terug te brengen.”

Ook wil de VVD dat parkeergarages aantrekkelijker worden voor bezoekers om in te parkeren, zodat er ruimte op straat ontstaat voor bijvoorbeeld terrassen. ,,Dit vraagt dus ook om investeringen in ondergrondse garages.”

Hart voor Den Haag wil vooral dat bezoekers van winkelcentra gratis kunnen parkeren als ze hun inkopen doen. Fractievoorzitter Richard de Mos: ,,Wil Den Haag kunnen wedijveren met de onlangs geopende Mall of the Netherlands, waar parkeren al gratis is, zal het de strijd moeten aangaan met betaald parkeren.”

Een gastvrij en aantrekkelijk parkeerbeleid is essentieel in een tijd waarin beleving een steeds belangrijker onderdeel uitmaakt van het winkelen, aldus De Mos. Het ‘rücksichtslos weren van auto’s en het steeds verder verhogen van de parkeertarieven’ kan volgens hem enorm schadelijk zijn voor winkelstraten. ,,Zeker als concurrerende winkelgebieden, zoals de Mall, wél gratis parkeren aanbieden.” De eerste 2 uur in alle Haagse winkelgebieden zouden wat hem betreft gratis moeten zijn. Hij pleit ook voor betere P+R-voorzieningen met gratis of goedkope ov-verbinding naar winkelgebieden.