295 miljoen Rijksbijdrage voor Rotterdamsebaan

, Den Haag

VVD-minister Schultz heeft vandaag toegezegd dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu 295 miljoen zal bijdragen aan de aanleg van de Rotterdamsebaan. Dit goede nieuws komt op de dag dat de colleges van B&W van Den Haag.

Leidschendam-Voorburg en Rijswijk instemden met het definitieve tracé voor de nieuwe verbindingsweg naar Den Haag. Hierdoor kan de gemeenteraad nog in september besluiten over de aanleg van de weg.

Zie hieronder het gezamenlijke persbericht van de Gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk.

Definitief tracé nieuwe ontsluitingsweg Den Haag vastgesteld
295 miljoen euro Rijksbijdrage voor Rotterdamsebaan

De colleges van B&W van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben ingestemd met het tracé voor de Rotterdamsebaan. Ook is er overeenstemming met het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de financiering van de nieuwe weg, die met 2×2 rijstroken de Utrechtsebaan in Den Haag ontlast en het sluipverkeer op lokale wegen in Rijswijk en Voorburg vermindert. Het Stadsgewest Haaglanden en de gemeente Den Haag trekken ruim 300 miljoen euro uit voor de Rotterdamsebaan. Het Rijk draagt 295 miljoen euro bij.De Haagse verkeerswethouder Peter Smit en minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) hebben de afspraken voor de nieuwe ontsluitingsweg in Den Haag vandaag bezegeld op de Binckhorst, waar de weg in een geboorde tunnel richting de Vlietzone komt te liggen.

Wethouder Peter Smit (Verkeer): “De tunnel in de nieuwe verbindingsweg wordt 300 meter langer dan was voorzien. Hierdoor komt de tunnelmond dichterbij knooppunt Ypenburg te liggen en wordt het landschappelijk belang van de Vlietzone maximaal gediend. Bovendien zijn de benodigde financiën om de Rotterdamsebaan aan te kunnen leggen verzekerd. We zijn bijzonder verheugd dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu naast de al toegezegde subsidie van 225 miljoen euro besloten heeft nog eens 70 miljoen euro subsidie toe te kennen.”

Minster Schultz: “Het project is van wezenlijk belang voor een goede bereikbaarheid van Den Haag en de economische positie van de regio. De weggebruikers kunnen met deze nieuwe ontsluitingsweg een stuk vlotter de stad in- en uitrijden en met de tunnel wordt de nieuwe weg mooi ingepast.”

Tracé
De Rotterdamsebaan loopt vanaf knooppunt Ypenburg onder de Laan van Hoornwijck door naar de Vlietzone. Voor de Vliet gaat de weg met een boortunnel onder Voorburg-West door naar de Binckhorstlaan. Daar komt de weg ter hoogte van de Zonweg weer bovengronds en sluit aan op de Binckhorstlaan en vervolgens de Neherkade. De totale lengte van de tunnel is circa 2,1 kilometer. De tunnel bestaat uit twee tunnelbuizen, met twee rijstroken per rijrichting.

Voor het verkeer van en naar de Utrechtsebaan wordt langs het treinspoor een nieuwe weg aangelegd, tussen de Wegastraat en de Binckhorstlaan. Deze weg sluit ter hoogte van de Plutostraat aan op de Binckhorstlaan.

In september besluiten de gemeenteraden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk over het tracé.

Klik hier voor meer informatie en de volledige routekaart

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *